73. vydání

Pravidelný páteční přísun inspirace je tu. Dnes tu máme focení svateb v dešti, ohrožené druhy zakonzervované v ledu, mouku jako pomůcku v digitální kompozici, sérii Conflict o válečných fotografech, zkrocení viditelných paprsků světla ve scéně a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Jak na pěkné svatební fotografie, když začne pršet (svatební fotografie)

Déšť na svatbě si její aktéři asi přejí jen málokdy, ale pro fotografa to může být i velmi dobrá zpráva. Pokud víte jak na to, můžete déšť nechat pracovat pro vás a vytvořit tak snímky, které zaujmou a odlišují se od klasické svatební produkce. Náhodou jsem narazil na dva roky starý článek Jak nafotit fantastické svatební fotografie i když začne pršet, který obsahuje řadu užitečných rad i pěkných ukázek, jak déšť naplno využít. A kdyby vám to nestačilo, tady je rovněž starší, ale rozhodně zajímavá galerie deštivých svatebních fotografií na 500px. Rady z článku mimochodem uplatníte i v některých jiných žánrech, pokud se odehrávají v exteriéru.

Ukázka z článku (© Trevor Dayley)

Ukázka z článku (© Trevor Dayley)


Série Endangered ukazuje ohrožené zvířecí druhy zakonzervované v ledu (zátiší)

Těžko určit, jakého žánru jsou vlastně fotografie Erika Hijweege, které nafotil pro sérii Endangered (Ohrožení) – jen z nouze jsem je označil jsem je za zátiší. Erika šokovalo zjištění, že v Červeném seznamu IUCN je na 22 tisíc ohrožených živočišných druhů, a v reakci na to vytvořil sérii fotografií, na nichž právě tyto ohrožené živočichy zobrazuje jakoby zakonzervované v ledu. Působivý nápad i skvělou realizaci v tomto případě podtrhuje ještě použití historické techniky ambrotypie. Při prohlížení fotografií můžete mimo jiné i přemýšlet o tom, jaké postupy Erik použil, protože on sám si detaily záměrně ponechává pro sebe. A pokud vás jeho fotografie nadchnou jako mě, můžete si Endangered zakoupit i v podobě knihy.

Nosorožec dvourohý (© Erik Hijweege)

Nosorožec dvourohý (© Erik Hijweege)


Mouka jako nástroj pro digitální kompozice (digitální kompozice)

Mouku jsme už v Lepších fotkách měli coby pomůcku při focení tance, ale tím kupodivu její využití ve fotografii nekončí. Nám již dobře známý Felix Hernandez jí využívá unikátním způsobem jako nástroj pro jednoduchý přenos textur v digitální kompozici. Pomocí mouky vytvoří prostorovou strukturu, kterou pak snadným způsobem pomocí prolnutí vrstev a jednoduché masky aplikuje na jinou texturu. Díky tomuto triku velmi jednoduše tvoří kompozice, které by jinak byly poměrně pracné. Popsat slovy tuto techniku, která najde uplatnění třeba i v produktové fotografii, je složitější než ponechat mluvit fotografie:

Vlevo fotografie v mouce, uprostřed cílová textura a vpravo výsledná fotografie (© Felix Hernandez)

Vlevo fotografie v mouce, uprostřed cílová textura a vpravo výsledná fotografie (© Felix Hernandez)


Minisérie Conflict (válečná fotografie, dokument)

Stává se, že fotografy pohybující se ve válečných zónách, na frontách nebo v odstřelovaných městech, někdo označí za hyeny participující na cizím neštěstí a nebo za blázny, kteří lezou kam nemají. Osobně si ale myslím, že zvláště v dnešní době je důležité připomínat, jaké hrůzy válka přináší, jaké šílenosti se v nich stávají normou a co jsou schopni jedni lidé provádět druhým – a proto považuji jejich práci za velmi důležitou. Dokumentární mini-série Conflict představuje šest válečných fotografů, jejich fotografie i osobní prožitky z míst konfliktů. Upozorňuji, že to není zrovna lehké téma a videa obsahují mnoho násilí. Přesto je doporučuji ke shlédnutí i tehdy, pokud se vyloženě o válečnou fotografii nezajímáte.

Z druhé části série Conflict (© Joao Silva)

Z druhé části série Conflict (© Joao Silva)


Jak dostat do fotografie viditelné paprsky světla (svícení)

Jay P. Morgan se ve svém dalším videu věnuje tomu, jak dostat do fotografie paprsky světla přesně v té podobě, jaká vám bude vyhovovat. Popisuje čtyři základní principy, jak zviditelnit a kontrolovat světlo ve scéně, které sám využívá, a posléze demonstruje na příkladu jednoho konkrétního focení, jak postupoval k dosažení optimálního výsledku. Jelikož zde jde spíše o kontrolované prostředí s vlastním svícením, musíte samozřejmě často počítat s využitím speciální techniky, jako jsou stroje na kouř a mlhu.

Ukázka z videa (© Jay P. Morgan)

Ukázka z videa (© Jay P. Morgan)

Krátce

Pěkným nápadem je nafocení Mléčné dráhy s odrazem v solných planinách pouště Salar de Uyuni v Bolivii. Ano, to je ta, kde fotil své modelky Eric Paré – a obojí má něco do sebe. ・ Užitečné povídání s tipy, jak cestovat za fotografií nalehko ・ 3 mýty o street fotografii ・ Služba ExploreCams sbírá EXIF data z fotografií publikovaných na populárních webech jako Flickr nebo 500px a tvoří z nich zajímavé statistiky – můžete tak zjistit, které značky, těla, objektivy nebo třeba i nastavení fotoaparátů jsou nejpopulárnější. ・ Kompletní průvodce malováním světlem v produktové fotografii ・ Jednoduchá postprodukční technika zvýraznění barvy vlasů ・ A podobně snadný postup, jak se zbavit odlesků v pleti pro Photoshop a Lightroom ・ A do třetice postprodukce – změna vzoru na oblečení modelky (osobně ale radím spíš modelku správně obléknout rovnou na place :) ・ O etice a respektu ve street fotografii ・ Poskytněte vašim modelkám pocit výjimečnosti, odměnou budou lepší fotky ・ Jakkoliv jsem výše práci válečných fotografů chválil, i na ní je nicméně třeba nahlížet s rozumem a odstupem – fotografie totiž zachycuje realitu, ale ne nutně pravdu ・ Krásný hold dnes již opuštěné technice klíčování na modré pozadí – je zajímavé vidět, jak se dělalo skládání záběrů v předpočítačové době

Odrazy Mléčné dráhy na solné poušti (© Daniel Kordan)

Odrazy Mléčné dráhy na solné poušti (© Daniel Kordan)

Líbil se Vám tento výběr článků o fotografování?

Přispějte na provoz Lepších fotek. Zvolte si sami výši příspěvku. Platba je bezpečně realizována pomocí služby PayPal.

Nikdy neposílám spam. Vaše adresa bude použita pouze pro zasílání newsletteru, jehož odběr můžete kdykoliv jedním kliknutím odhlásit.