14. vydání

V tomto textu jsou uvedeny fotografie obsahující nahotu.

Zkontrolujte nastavení, než začnete fotit

Dnešní tip je spíše technického charakteru, ale rozhodně stojí za to z něj udělat zvyk. Vždy, než začnete fotit, zkontrolujte si základní nastavení fotoaparátu. Je pár věcí, které mohou, zapomenuty z minula, docela pohřbít vaše snažení. Na fotoaparátu je to například režim – zapomenete-li třeba z minulého focení s bleskem nastavení na manuál, můžete se posléze dočkat tak podexponovaných nebo přeexponovaných snímků, že je už nepůjde zachránit. A pozor, pokud máte kruhový volič režimů bez aretace, moc rád se sám otáčí při vyndavání fotoaparátu z brašny.

Podobnou paseku může způsobit příliš vysoké ISO – kdysi jsem takhle nafotil nemalou část průchodu soutěskou Samaria na Krétě na ISO 1600 v době, kdy to znamenalo víceméně fotky na vyhození. Dnes jsou limity fotoaparátů často výrazně vyšší, ale výrobci vás stále pustí za hranice použitelnosti – čísla jsou vyšší, důsledky stejné.

Další oblíbenou chybou je nechtěné nebo zapomenuté přepnutí režimu ostření fotoaparátu nebo stabilizace objektivu. Tyhle technické vymoženosti nám hodně pomáhají, ale když se spolehnete, že vám stabilizace dovolí fotit delším časem, a až po focení zjistíte, že byla vypnutá, často máte přesně ty nešťastné fotky, kdy neostrost na displeji nebyla vidět, ale na velkém monitoru už je to špatné a napravit to nejde.

A asi nejpikantnější záležitost, které jsem byl svědkem, je takové půldenní focení bez paměťové karty – některé fotoaparáty tuto možnost mají a dokonce mohou nafocené snímky ukazovat na displeji, než je následně odešlou do zapomnění. Pokud nepotřebujete někdy doopravdy fotit bez karty (třeba při přímém připojení fotoaparátu k počítači), doporučuji tuto možnost zakázat.

To jsou jen některé ze způsobů, jak se může focení pokazit. Pokud se mu budete věnovat více, mohu vám slíbit, že přijdete na pár dalších z vlastní zkušenosti. A pak si nejspíš vytvoříte checklist (ať už v hlavě nebo hmotný), podle nějž si vždycky ověříte, jestli jste na něco nezapomněli.

Dobré světlo a hezké počtení!

Fotograf týdne: Nick Brandt

Středoformátový filmový fotoaparát, nejdelší objektiv odpovídající ohnisku 100 mm na kinofilmovém nebo fullframe digitálním fotoaparátu, 10 snímku na jedné roličce černobílého filmu a fine art zpracování. To jsou atributy, která naznačují různé žánry, ale nejspíš nikomu se při čtení nevybaví wildlife fotograf divoké africké přírody. A přesto je to tak – Nick Brandt tímto způsobem zachycuje velká africká zvířata, a to včetně šelem, hrochů, nosorožců nebo slonů. Jeho fotografie jsou krásná výtvarná díla, která mohou beze studu zdobit jakýkoliv interiér. Bohužel jsou také smutnou připomínkou mizející africké přírody, což ještě podtrhuje jejich monochromatické provedení. Portfolio Nicka Brandta stojí za návštěvu jak milovníkům přírody a zvířat, tak příznivcům fotografie jako takové – třeba v rámci lekce „Jak si vybudovat svůj vlastní osobitý styl“.


Články a zajímavosti

Složená časosběrná videa (časosběr)

youtube.com

I v oblasti timelapse videí lze přicházet s novými nápady. Jedním takovým je zkombinování dvou videí – jednoho časosběrného a jednoho zaznamenaného v reálném čase. Výsledkem je například v tutoriálu uvedená ukázka, kdy po nebi zrychleně uhánějí hvězdy a v popředí se pohybuje normální rychlostí postava člověka. Kromě inspirace k oživení vašich časosběrů obsahuje videonávod i postup, jak obě videa pořídit a následně zkombinovat v Adobe Premiere (video v angličtině, 4 minuty).


Zombie svatba (svatební fotografie, postprodukce, retušování)

pospo.sk

Slovenský fotograf Tomáš Pospíchal dostal příležitost nafotit s mladou dvojicí předsvatební fotky zcela ve své režii a nutno říct, že se vyřádil v nápadech i provedení. Výsledkem jeho práce je příběh o útoku zombíků vyprávěný sérií vysoce stylizovaných fotografií. Na svém blogu pak popisuje, jak celý proces od nápadu přes realizaci až po výsledek probíhal (slovensky, doba čtení 3 minuty). Dobrý nápad a dobrá práce.


Illusions of the Body (akt)

diyphotography.net

Illusions of the Body je projekt, který ukazuje, že správné světlo a póza mohou výrazně napomoci tomu, jak budeme na fotografii vypadat. Fotografka Gracie Hagen nafotila sérii aktů lidí, kteří povětšinou nesplňují běžně zažitou představu o tom, jak má vypadat model nebo modelka, a ukázala jim, že mohou na fotkách vypadat výborně. Pro srovnání je pak vždy přiložen snímek, kde je tentýž člověk vyfocen úmyslně přesně opačně – v nevhodném nasvícení a pozici. Projekt je nesporně zajímavý sám o sobě, ale kromě toho je to i dobrým studijním materiálem pro fotografy, byť je vidět, že na straně „špatných“ fotografií Gracie schválně přehání. Server DIYPhotography autorku vyzpovídal v krátkém rozhovoru (anglicky, doba čtení 2 minuty + fotografie).


Jak porazit gravitaci, aneb ohýbání kávy (inspirace)

500px.com

Ruská fotografka Dina Belenko se objevila v 6. vydání našeho newsletteru a dnes se vrací znovu – tentokrát díky jejímu nápadu, jak přemoct gravitaci. Dina se označuje za milovnici kávy, takže se nelze divit, že její další projekt se opět týká černého nápoje. Káva tentokrát není „promítacím plátnem“ jako minule, ale ve fotografii levituje, rozstřikuje se a šplouchá, ovšem na první pohled jaksi v rozporu s fyzikálními zákony. Dina má podle všeho nápadů na rozdávání a nebojí se o ně podělit, takže si na blogu 500px můžete přečíst a vlastně hlavně prohlédnout detailní postup, jak její poslední snímky vznikaly (anglicky, doba čtení 2 minuty + fotografie).


Mraky v interiéru? Proč ne… (technika)

resourcemagonline.com

Nejsem si jist, kolik z čtenářů tento tip využije, ale je tak pěkný, že jsem neodolal. Nizozemský umělec Berndnaut Smilde vytváří s pomocí výrobníku mlhy a rozptýlené vody realistické mraky v interiérech. Až tedy bude zapadat takový kumulus v obýváku do koncepce vaší příští fotografické práce, víte, kam se obrátit. Berndnaut předvedl své umění v reportáži BBC, kterou můžete v mimořádné bídné kvalitě shlédnout i na YouTube (anglicky, 4 minuty).