192. vydání

Pravidelný přísun inspirace je tu. Dnes tady máme portréty mladých afrických rybářů (se zamyšlením nad účelem fotografie navíc), minimalistické autoportréty s jednoduchými rekvitizami, lockdownovou nostalgii s využitím před-covidových fotografií, alternativní způsoby oddělení motivu od pozadí a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Jeremy Snell – Boys of Volta

Fotograf a filmař Jeremy Snell se vydal ve spolupráci s nevládní organizací International Justice Mission fotografovat do oblasti přehradní nádrže Volta v Ghaně. Jedním z témat, která si zde vybral, byly portréty mladých rybářů – chlapců, kteří v této chudé zemi nemají mnoho jiných příležitostí, než už v mladém věku začít pracovat na rybářských lodích. K pozdějšímu zpracování pro newsletter jsem si článek odložil kvůli zajímavé a potemnělé estetice fotografií v něm prezentovaných, ale později mě zaujala také diskuse, kterou najdete pod článkem. V ní několik čtenářů zpochybňuje text, který fotografie doprovází, a který hovoří de facto o žurnalismu poukazujícím na humanitární problém v dané oblasti. Podle nich jde o výtvarnou fotografii, která nemá s reportáží a vyprávěním popsaného příběhu mnoho společného. Pro mě osobně je to zajímavý úhel pohledu, který mě donutil k přemýšlení o záměru ve fotografii – o tom, že je někdy jednoduše vhodné přiznat (sobě i publiku), že fotíte výtvarnou fotografii bez vypravěčské ambice, a jindy zase příběh, který je důležitější než forma. V nejlepším případě lze jistě propojit obojí, ale to je nepochybně vrcholná úroveň. Sám nechci hodnotit konkrétně tento projekt, v němž jsou podle mě povedené a inspirativní fotografie, ale přišlo mi zajímavé tuto úvahu předat dál k vašemu ctěnému zamyšlení.

Z cyklu Boys of Volta (© Jeremy Snell/Open Doors Gallery)

Z cyklu Boys of Volta (© Jeremy Snell/Open Doors Gallery)


Minimalistická zrcadlení

Fotografka Ziqian Liu je mistryní minimalistických kompozic. O části jejích fotografií by se dalo říct, že jde o autoportréty, ale častěji zachycují jen malé části jejího těla s využitím několika málo rekvizit, jimž vévodí především okrouhlá zrcadla. Někdy je doplňují desky z poloprůhledného materiálu, jindy tak prozaická věc, jako je dřevěná židle, a snad vždy něco organického – například rostlina nebo ovoce. Její scény bývají laděné do pastelových barev a opravdu jen výjimečně se nehalí do měkkého světla. Ale vždy stojí za vidění.

Z cyklu Reflection of inner world (© Ziqian Liu)

Z cyklu Reflection of inner world (© Ziqian Liu)


Před-covidové snímky jako pozadí nostalgických fotografií

Už déle než rok jsou nedílnou součástí Lepších fotek občasné pohledy do toho, jak se fotografové vypořádávají s pandemickou situací. Někdy šlo o reportáž, jindy o poměrně velkolepé projekty, jindy o hledání nových postupů. Alison Luntz vytvořila intimní projekt In Spirit s vlastními vytištěnými fotografiemi, které tvoří pozadí nových snímků focených u ní doma. Je v nich něco humoru a hodně nostalgie po dobách, kdy bylo normální jít do klubu nebo na pláž a cestování neznamenalo složitou logistickou operaci plnou otazníku o tom, jaká opatření budou platit za týden. A rozhodně mají skvělou atmosféru.

Z projektu In Spirit (© Alison Luntz)

Z projektu In Spirit (© Alison Luntz)


Alternativní způsoby oddělení objektu od pozadí

Občas narážím na názory, že žijeme v době „bokehové“, tedy v převažující posedlosti co nejsvětelnějšími objektivy, miniaturní hloubkou ostrosti a krémově hladkým pozadím. Je to naprosto legitimní metoda, jak zvýraznit hlavní motiv proti pozadí, ale není jediná. Fotograf Kebs Cayabyab sepsal článek o tom, proč jen zřídka fotí „na plnou díru“ a jak využívá pro dosažení separace jiných postupů – například barev, světel a stínů, pohybového rozostření a dalších. Musím podotknout, že autor se zaměřuje na street fotografii, ale některé z popsaných technik jde nepochybně obdobně aplikovat i v jiných žánrech.

Separace pomocí pohybové neostrosti (© Kebs Cayabyab)

Separace pomocí pohybové neostrosti (© Kebs Cayabyab)

Krátce

Nigel Danson ve svém videu zdůrazňuje tři důležité schopnosti fotografa: umět pozorovat, rozumět světlu a správně fotografie upravovat ・ Jak sestavit úspěšné portfolio? Odpovědi najdete v hodinovém záznamu přednášky, která se zhruba ve stejně dlouhých třetinách věnuje výběru fotografií, fyzickému provedení portfolia a dotazům diváků. ・ Základní rady pro zájemce o leteckou fotografii – článek doprovází řada povedených snímků, převážně zaměřených na abstraktnější krajinné motivy. ・ Několik rad pro hledání a focení protikladů ・ Osvěžující pohled na úpravu fotografií přináší Alex Armitage: nevěnuje se konkrétním technikám, ale věcem, o kterých byste měli přemýšlet ještě před úpravou fotografie (článek a video) ・ Zajímavý vhled do problematiky studiového focení aut a motocyklů (video) ・ Inspirativní zamyšlení nad tím, co by jeden umělec rád věděl ve svých začátcích – autor není fotograf, ale malíř, nicméně přesto stojí vide za shlédnutí a zamyšlení. ・ Čtyři způsoby, jak ovlivnit popředí v krajinářské fotografii ・ Michael Shainblum zachytil Yosemitský národní park v řadě povedených fotografií, které stojí za shlédnutí. Vévodí jim tento vodopád v duhovém závoji:

Vodopád v duhovém závoji, Yosemity (© Michael Shainblum)

Vodopád v duhovém závoji, Yosemity (© Michael Shainblum)

Líbil se Vám tento výběr článků o fotografování?

Přispějte na provoz Lepších fotek. Zvolte si sami výši příspěvku. Platba je bezpečně realizována pomocí služby PayPal.