71. vydání

Pravidelný páteční přísun inspirace je tu. Dnes s článkem o focení s bleskem za denního světla, výsledkem projektu „100 portrétů neznámých lidí“, praktickými radami Jaco Marxe, jak fotit zvířata v tvrdém světle, neuvěřitelnými motivy nalezenými na krovkách brouků, třemi způsoby, jak se mohou fotografové inspirovat ve filmech, a mnoha dalšími zajímavostmi.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Focení se systémovými blesky za denního světla (svícení)

Dylan Goldby se pro Fstoppers rozepsal o tom, jak fotí na cestách portréty se systémovými blesky. Dylan sice vlastní bateriové studiové blesky, ale když cestuje, vsází na systémové blesky (speedlights). V článku vysvětluje, proč tak činí, oč tím přichází a co naopak získává. Kromě blesků samotných se krátce věnuje i další výbavě (modifikátorům a stativům) a pak už pokračuje praktickými radami – od napájení přes realistické zhodnocení, co můžete od malých blesků čekat a tedy co s nimi jde fotit, až po řešení konkrétních omezení. Sympatické čtení, jen počítejte s tím, že tady je podstatný text v angličtině, obrázky prezentují „jen“ výsledky Dylanovy práce a nikoliv jeho postupy.

Ukázka z článku (© Dylan Goldby)

Ukázka z článku (© Dylan Goldby)


Co naučil projekt 100 portrétů neznámých lidí jednoho plachého fotografa (inspirace, portrét)

Pokud čtete Lepší fotky pravidelně, asi už jste postřehli, že jsem příznivcem cíleného focení s dobře definovaným rámcem. Projekty mi zkrátka pomáhají a mám zkušenost, že v tom nejsem sám. Jedním ze zajímavých projektů je 100 portrétů neznámých lidí, jehož podstatou je naučit se překonávat stud a obavy oslovit s focením cizí lidi. Takový projekt si naplánoval introvertní fotograf Carlos Chavez poté, co kvůli plachosti nedopadla příliš dobře jeho vysněná fotografická cesta do Thajska, a později po jeho dokončení se rozepsal o tom, co mu to přineslo. Je to zajímavý článek, který by – myslím – mohl inspirovat fotografy s podobnou mentální bariérou. Sám se mohu sotva označit za introverta, ale blok fotit na ulici mám pořádný. Že bych si podobnou medicínu také naordinoval?

Z projektu „100 portrétů neznámých lidí“ (© Carlos Chavez)

Z projektu „100 portrétů neznámých lidí“ (© Carlos Chavez)


Jak fotit zvířata v tvrdém světle (wildlife)

Jaco Marx se na svém blogu rozepsal o tom, jak fotí zvířata v tvrdém světle. Je asi jasné, že nejlepší podmínky pro focení skýtá ranní či večerní světlo, případně zatažená obloha, ale volně žijící zvířata si neobjednáte na ideální čas, a někdy se dějí zajímavé věci i za plného slunce a je škoda si je nechat ujít. Jaco má ve svém repertoáru pro podobné situace mimo jiné například částečnou podexpozici pro focení (polo)siluet, focení ve stínu, zaměření na detaily, převod do černobílé a několik dalších postupů. Většinu z nich můžete bez problémů uplatnit i v jiných žánrech.

Ukázka z článku (© Jaco Marx)

Ukázka z článku (© Jaco Marx)


Pascal Goet – hmyzí krása (makro)

Makrofotografie hmyzu ve své nejtypičtější podobě zvou k nahlédnutí do mikrosvěta v trávě, na kůře stromů či v lesním podrostui. Pascal Goet pracuje s jinou technikou a také s jiným cílem – jeho stylizované fotografie brouků vznikají v aranžovaných podmínkách a ukazují fascinující svět tvarů a barev v často až abstraktním podání. Co překáží výtvarnému záměru autora, je z fotografie odstraněno (podotkněme, že v postprodukci, ne v reálu) a výsledkem jsou překvapivé série, kdy například v Mask & Totem Pascal nachází ve zbarvení hmyzu jasné obrazy lidských či zvířecích tváří. Krásná ukázka toho, co může přinést nový pohled na zdánlivě dobře známé téma.

Mistro (© Pascal Goet)

Mistro (© Pascal Goet)


Tři způsoby, jak zlepšit své fotografie pomocí kinematografie (inspirace)

Příbuznost fotografie a kinematografie je téma, které se v Lepších fotkách už párkrát mihlo, ale myslím, že i tento krátký článek o třech druzích filmové inspirace pro fotografy stojí za sdílení. Jeho autor Robert K. Baggs v něm na příkladu filmu Drive, který sklidil mnoho pozitivních hodnocení za vizuální pojetí, ukazuje, co si můžete z kvalitně natočených filmů odnést pro fotografování. Konkrétně se věnuje barevnému ladění (color grading), vyprávění příběhu (storytelling) a kompozici. Článek samotný je jen malým nasměrováním k tomu, kde a jak hledat inspiraci, ale stojí za přečtení. Pokud byste se tématu chtěli věnovat dále, najdete v něm i více než hodinové video s hloubkovým rozborem Drive – a nemohu samozřejmě nezmínit, že tento film se objevil hned v prvním vydání našeho newsletteru.

Ukázka barevného schématu typického pro film Drive

Ukázka barevného schématu typického pro film Drive

Krátce

Vskutku povedené využití dronu na svatbě ・ Pokud máte hodinu času, můžete se podívat na záznam celého workflow v Lightroom fotografa Nick Fancher, autora velmi zajímavé knihy Studio Anywhere ・ Více světel dává více možností, ale je také mnohem složitější je zvládnout. Jednodušší je určitě začít svítit portréty jediným světlem ・ Solidní úvod do problematiky monitorů pro fotografy, doplněný o několik tipů na konkrétní modely ・ Tvrdé, ale pravdivé: neobviňujte ze špatných fotek levnější fototechniku. Doplněno řadou ukázek, že to jde i s malým rozpočtem. ・ Na podobné téma se rozpovídal výše zmíněný Nick Fancher – tentokrát se zaměřením na levnější blesky ・ Luxusní návod na stavbu stabilizátoru kamery z Lega – do značné míry kuriozita, která ale může posloužit jako prototypovací platforma pro serioznější konstrukce ・ Plnohodnotné ovládání zrcadlovek Canon a Nikon přes Wi-Fi za 40 dolarů – stačí k tomu bateriový 3G/Wi-Fi router a aplikace pro chytré mobilní telefony ・ Islandské Street View tvoří ovce ・ Vorticity je neuvěřitelný film o bouřích storm chasera Mika Olbinskiho

Z filmu Vorticity

Z filmu Vorticity

Líbil se Vám tento výběr článků o fotografování?

Přispějte na provoz Lepších fotek. Zvolte si sami výši příspěvku. Platba je bezpečně realizována pomocí služby PayPal.

Nikdy neposílám spam. Vaše adresa bude použita v souladu se zásadami ochrany osobních údajů pouze pro zasílání newsletteru, jehož odběr můžete kdykoliv jedním kliknutím odhlásit.