52. vydání

Tři zbraně v boji proti neostrým fotkám

Dnešní úvodník bude ryze technický, ale stále se setkávám s tím, že fotografové válčí s neostrými fotografiemi, které jim kazí radost z focení, a přitom s některými příčinami se dá docela dobře vypořádat.

Prvním důvodem neostrosti fotografií může být použití zoomu po zaostření. Téměř každý zoom objektiv při změně ohniska více či méně mění také zaostření. Pokud nejdříve zaostříte a pak pomocí zoomu upravíte kompozici, máte poměrně velkou šanci, že fotografie nebude tak docela ostrá. Zvláště u kvalitnějších a dražších zoomů bývá tento problém lépe korigován, ale zcela potlačen nejspíš nebude. Fotíte-li s malou hloubkou ostrosti, může být dopad na správné zaostření devastující. Správný postup je tedy nejprve zoomovat a potom až ostřit.

Druhý problém je svým důsledkem podobný tomu prvnímu, ale příčina je jiná a týká se i objektivů s neměnným ohniskem – nepřesné zaostření může vznikat, když ostříte středovým bodem a pak záběr překomponujete posunutím fotoaparátu. Když fotíme krajinu širokoúhlým objektivem a clonou 11, hloubka ostrosti bude tak velká, že se zde tento problém viditelně neprojeví. U portrétu foceného světelným objektivem na nízké clonové číslo nebo třeba u makra, kde je hloubka ostrosti obecně velmi malá, může tato technika vést k posunu roviny ostrosti jinam, než jsme si plánovali. K tomu stačí leckdy už jenom samotný posun fotoaparátu, ale v potaz je třeba vzít i to, že čím delší doba uplyne mezi zaostřením a stiskem spouště, tím větší je šance, že fotoaparátem pohnete i směrem k nebo od vašeho motivu, což má ještě horší dopad. Proto je dobré se naučit přepínat ostřící body a volit vždy ten, který nám umožní volit požadovaný záběr bez nutnosti rekomponovat. Bohužel, nevýhodou řady fotoaparátu je zároveň fakt, že body vzdálenější od středu záběru mají nižší citlivost a tím i přesnost, takže někdy je to hledání rozumného kompromisu.

Častým důvodem neostrosti je nakonec prostě fakt, že pro automatické ostření není dost světla nebo kontrastu, kterého by se mohl chytit. Technika se stále zlepšuje, ale není všemocná. Pokud fotíme rychlou a neopakující se akci, nezbývá nám často, než stisknout spoušť a doufat, že to autofocus „dá“. Jde-li ale o focení, které nikam neuteče, a správné zaostření je přitom zásadní, můžete zkusit techniku ostření přes zvětšený obraz na displeji. Pokud si obraz hodně zvětšíme (funkcí lupy, nikoliv zoomem objektivu, viz první dnešní tip), na moderních displejích můžeme velmi dobře vidět, jestli je nebo není správně zaostřeno. Když fotoaparát disponuje pouze automatickým ostřením, můžete jej párkrát při přiblížení obrazu zkusit a doufat, že se dříve nebo později chytne tam, kde potřebujete. S manuálním ostřením pak máte správné nastavení plně pod kontrolou a tudíž lze chyby zaostření zcela eliminovat. U zrcadlovek je třeba využít režim živého náhledu a tím pádem i stativ nebo jinou pevnou oporu, protože jinak fotoaparát těžko udržíme stabilní. Fotoaparáty s elektronickým hledáčkem funkci přiblížení obrazu někdy podporují nejen pro zadní displej, ale právě i pro hledáček, což jí s trochou šikovnosti umožňuje používat i z ruky a být tak trochu operativnější. Stativ je nicméně i zde výhodou.

Dobré světlo, ostré fotky a hezké počtení přeje Michal Krause!

P.S. Kdybyste neměli příští čtvrtek od 18:30 co dělat, můžete zdarma shlédnout můj videokurz Capture One – z paměťové karty k finální fotografii

Články a zajímavosti

Použití blesku v kombinaci se širokoúhlým záběrem (svícení)

Náš starý známý Michael Zelbel z Good Light! magazínu připravil další z videí o svícení portrétů. Tentokrát se zaměřil na použití blesku v kombinaci se širokoúhlým záběrem a jako vždy zde najdete zajímavé záběry společně s vysvětlením toho, jak v nich byl blesk použit. Pro zájemce o fotografickou techniku doporučuji povšimnout si stativu Benro se zajímavou vymožeností – odejmutelnou nohou, kterou lze pak použít například jako monopod.

Z videa Použití blesku v kombinaci se širokoúhlým záběrem

Z videa Použití blesku v kombinaci se širokoúhlým záběrem


Dlaždice – nejlepší přítel fotografa (produktová fotografie)

Laya Gerlock pasoval dlaždice do role nejlepšího přítele fotografa, což je bezpochyby lehká hyperbola, nicméně jinak musím jeho tip na užitečný a nijak nákladný doplněk pro produktovou fotografii ocenit. V předchozích vydáních jsme mohli vidět snímky, kde používal černou žulovou desku pro focení produktové fotografie. Tentokrát se věnoval širší škále možností a všechny stojí za vyzkoušení. Mně osobně zaujalo použití vinylových desek simulujících vzhled dřeva – jsou vzhledově velmi věrné a přitom udržovatelné a lehké, takže i snadno přenositelné. Chytrý nápad.

Fotografie s využitím vinylové desky simulující dřevo (© Laya Gerlock)

Fotografie s využitím vinylové desky simulující dřevo (© Laya Gerlock)


Minimalistické portréty (portrét, minimalismus)

Jak zahlédnu v nadpisu nějakého článku slovo „minimalistické“, hned bystřím pozornost – mám rád všechno, u čeho je dosaženo stavu, kdy už není co odebrat (abych citoval klasika). Série minimalistických portrétů na 500px možná vzbuzuje otázku, zda všechna vybraná díla opravdu splňují definici portrétu, ale my se nakonec nemusíme nechat škatulkami omezovat a prostě si užijme povedené fotografie.

Arrival of the ship (© Junichi Hakoyama)

Arrival of the ship (© Junichi Hakoyama)


Jak vyfotografovat podstatu deštného pralesa (krajina, příroda)

Fotograf Drew Hopper připravil 10 tipů, jak fotografovat deštný prales a zachytit přitom jeho podstatu nebo duši, chcete-li. V tuzemsku sice tento biotop nenalezneme, ale rady z článku většinou velmi dobře zafungují při focení v téměř každém lese a proto jej mohu doporučit každému zájemci o fotografování přírody. Drew navíc doplnil text povedenými snímky, takže jde i o docela dobrý zdroj inspirace.

Twisted Forest (© Drew Hopper)

Twisted Forest (© Drew Hopper)

Krátce

„Samodomo“ beauty dish z mísy IKEA – výsledek pěkný, ovšem kompletní náklady jsou cca 80 dolarů plus práce ・ Hodně fotografů, které znám, odkládá při cestě pod hladinu velkou zrcadlovku a volí skladnější kompakt. Ian a Erick Regnardovi se naopak potápějí s velkoformátem Polaroid 5×4 palců ・ Další „udělej si sám“ projekt, který mě zaujal: tvarovatelné a ohebné LED světlo ・ Case Relay je zajímavé řešení pro nepřerušené napájení fotoparátu – zdrojem energie je libovolná power banka s USB výstupem a samotné zařízení obsahuje akumulátor, který udrží fotoaparát v chodu, pokud potřebujete zdroj napájení vyměnit. Věřím, že kameramani nebo tvůrci timelapse videí to ocení ・ Pokud jste ještě nenašli fotografické cvičení, které by vás bavilo a inspirovalo, můžete zkusit jedno z těchto pěti ・ Fotografie modernistických staveb Paříže – v tomto provedení možná zajímavější z hlediska architektonického než fotografického, ale určitě dobrá inspirace pro focení trochu jiných zajímavostí, než je Vítězný oblouk nebo Eiffelovka

Ukázka podvodní velkoformátové fotografie (© Ian a Erick Regnardovi)

Ukázka podvodní velkoformátové fotografie (© Ian a Erick Regnardovi)

Líbil se Vám tento výběr článků o fotografování?

Přispějte na provoz Lepších fotek. Zvolte si sami výši příspěvku. Platba je bezpečně realizována pomocí služby PayPal.