48. vydání

Oči ve fotografii

Oči ve fotografii přitahují pozornost diváka jako máloco jiného. Těžko říct, co za tím je – psychologové by nám to nejspíš dokázali detailně vysvětlit – ale nám postačí, když budeme brát jako fakt, že očím je u portrétů osob i zvířat třeba věnovat zvláštní pozornost.

Prvním pravidlem by mělo v takovém případě být správné zaostření – jsou jistě mnohé druhy fotografií, kde ostrost nehraje roli, ale u tradičního portrétu (ať už reportážního nebo aranžováného) by v případě „ánfasu“ měly být v rovině ostrosti obě oči a při focení poloprofilu přinejmenším jedno z nich. Rovněž úplný profil je dobré hlídat, protože při malé hloubce ostrosti se snadno stane, že budete mít ostré ucho a oko už ne. Různé druhy neostrosti mohou mít své opodstatnění, ale očividně špatné zaostření většinou neobhájíte. Pokud to váš fotoaparát umožňuje, zvolte vždy ostřící bod umístěný na oči – pokud je jeho plocha větší než oko samotné, zkontrolujte ve velkém zvětšení fotografie na displeji, jestli náhodou nedala automatika přednost třeba nosu.

Druhou častou chybou je stín v očích. Pokud je slunce vysoko, už jen naše anatomie často způsobí, že se oční oblouky „utopí“ v temnotě – a to nemluvím o situaci, kdy má fotografovaný na hlavě klobouk nebo kšiltovku. V takovém případě nezbývá mnoho možností – něco může vylepšit následná úprava snímku, ale lepší je přímo na místě použít výplňovací blesk (režimy fill in, slow) a nebo, pokud to situace dovolí, počkat na lepší podmínky.

Máme-li oči správně ostré a prosvětlené, jsme blízko cíle. K ideálu chybí jediné – odlesky světla na zorničce (anglicky catchlight), které dodají živost a jiskru. Bez nich mohou oči působit poněkud zastřeně až neživě, takže není divu, že portrétní fotografové často řeší, jaký by odlesky měly mít tvar a kam je v oku umístit. Používají se k tomu dokonce speciální pomůcky ([1], [2]). Při běžném focení obvykle bohatě vystačíme s tím, že je v oku jakýkoliv odlesk, který vznikne buď přirozeně od světelného zdroje v okolí a nebo si opět pomůžeme slabším výplňovacím zábleskem.

Pokud jsou oči ve fotografii dominantní, můžete si pohrát s dalšími úpravami v počítači. Existují dokonce aplikace, jako například ON1 Portrait, které vám s tím pomohou, ale stejně tak můžete postupovat i ručně v tradičním editoru. Typickou úpravou bývá zesvětlení a případné odstranění zabarvení bělma, posílení sytosti duhovky, případně i jemné doostření či přidání mikrokontrastu. Toto vše už je samozřejmě otázkou vašeho vkusu, záměru a potřeb.

A samozřejmě jako vždy platí, že pokud máte svůj důvod pravidla porušovat, klidně tak čiňte – pokud možno ale záměrně a při focení a ne až poté, když vám někdo „zdrbne“ fotku ;)

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Alex Ugalnikov – mlžná zimní rána (krajina)

Asi proto, že nás zima letos tak rychle opustila (doufejme, že snad ne definitivně), s chutí jsem si prohlédl fotografie mlžných zimních rán, které tvoří běloruský fotograf Alex Ugalnikov. I když nejde o úplně originální námět, jejich provedení je natolik příjemné, že se na ně moc hezky dívá. Mimochodem, autor si původně koupil levný fotoaparát jen proto, aby sem tam udělal nějakou fotku při rybaření – a postupem času zjistil, že víc fotí než rybaří.


Jak na fotografování portrétu proti slunci (portrét)

Portréty fotografované přímo proti slunečnímu světlu jsou v současnosti bezpochyby v kurzu. Kvalitní zvládnutí takového extrémního kontrastu je ovšem nad možnosti současných fotoaparátů a pro dosažení optimálního výsledku je třeba jim pomoci přisvětlením portrétovaného. Magazín Good Light přišel s pětiminutovým videem, které vás s touto technikou seznámí a upozorní i na její nejčastější úskalí – mimo jiné třeba i na to, jaké odlišnosti přináší fotografování světlovlasé a tmavovlasé modelky.


Moisés Rodríguez – černobílá street fotografie (street fotografie, černobílá fotografie)

Dalším fotografem, jehož profil na 500px stojí za projití, je Moisés Rodríguez. Jeho reportážní snímky jsou ukázkou skvělého citu pro černobílou fotografii, výborného zpracování i zajímavých kompozic s využitím linií, kontrastu a rytmu. Pokud navíc patříte – tak jako já – k příznivcům minimalismu, nad některými snímky budete nejspíš vyloženě plesat. Pro mě osobně velmi inspirativní záležitost.


Jedna místnost, 12 fotografů (portrét, inspirace)

Co se stane, když necháte 12 fotografů fotit portrét ve stejné místnosti? Přesně to se odehrálo v jedné vile v Toskánsku, kde se sešli fotografové, aby si vyměnili zkušenosti a vzájemně se inspirovali. Údajně přímo na místě vznikla idea nafotit tento experiment, kdy si každý z autorů mohl vybrat ze tří modelek a trojích šatů a následně během 15 minut v tomtéž pokoji nafotit portrét ve svém stylu. Asi nepřekvapí, že výsledkem jsou velmi odlišné, ale rozhodně zajímavé fotografie.


Zasněžené portréty ve studiu (ateliér)

Sníh se u nás letos moc neohřál a zmizel (vlastně přesněji řečeno, ohřál se a zmizel), tak snad přijde vhod alespoň tutoriál popisující, jak nafotit zasněžené portréty ve studiu. Potřebovat budete umělý dekorační sníh, světla pro nasvícení scény, vhodné pozadí a v ideálním případě i něco, co vytvoří mlhu nebo kouř. Jonathan Vahsen, autor článku i fotografií, ovšem varuje, že umělý sníh je docela zákeřný, pokud jde o nekontrolovatelné šíření do okolí. Úklid studia a příslušenství prý trval dvě hodiny.

Krátce

Arduinem poháněný posuv pro skládání hloubky ostrosti při extrémní makrofotografii ・ Pěkný článek o instantní fotografii s Fuji Instax od Petra Pazoura ・ Odšumovací software Denoise projects professional je na pár dní zlevněn o 72 % ・ Máte nedostatek inspirace nebo fotografický zásek? Tady je pár rad, jak s blokem bojovat ・ Přesun stáda 3 500 sobů natočený z dronu ・ 11 TED talků o fotografii