30. vydání

Jak nepodlehnout syndromu hromadění techniky?

Gear acquisition syndrome (GAS) je způsob uvažování, který fotografy vede k hromadění vybavení, obvykle motivovaný pocitem, že nás naše současná technika brzdí v rozletu. Lidská mysl má bezpochyby tendence při hledání příčin nezdaru opomíjet tu nejpravděpodobnější – vlastní nedostatečné schopnosti. Psychologové možná znají příčinu přesně, snad je součástí opatření pro zachování vlastního duševního zdraví, ale jedno je jisté: k akceptování faktu, že to, co potřebuje nejvíce vylepšit, jsou naše vlastní znalosti a zkušenosti, vede pro většinu lidí dlouhá cesta a někteří – zdá se – této sebereflexe dokonce nejsou vůbec schopni. Moje zkušenost říká, že čím dříve si tento fakt uvědomíme, tím rychleji máme šanci se ve svém konání zlepšit.

Jenže ono je to tak trochu jako s hubnutím – i když víceméně můžeme prohlásit za fakt, že pro velkou většinu lidí vede cesta ke štíhlé linii přes rozumně nastavený jídelníček a pohybové aktivity, stejně vzkvétá průmysl vyrábějící nejrůznější zázračné přípravky, posilovátka, která cvičí za nás, nebo oblečení, které z nás údajně samo dostane i tu nejposlednější tukovou buňku. Slibuje totiž jednodušší a rychlejší řešení.

Fotografové dle mého názoru nejsou vystaveni tak intenzivní marketingové masáži (i když nelze popřít, že technika dělá často velké kroky kupředu), ale o to víc si dokážeme podobné myšlenky zasít do hlavy sami. Stačí se podívat do diskusních fór a webových galerií na to, jak často lidé kladou otázku „čím jsi to fotil“, a jak oblíbené je zveřejňování EXIF informací s technickými aspekty pořízení snímku. Od toho už vede jen malý krůček k pocitu, že „tohle nemohu nafotit, protože nemám fotoaparát XYZ nebo objektiv ABC“.

Nechci tvrdit, že to nemůže být legitimní závěr – pro některé situace prostě těžko nahradíte speciální techniku. Velmi často je ale možné vymyslet jiné řešení. Nemáte dost dlouhé ohnisko? Třeba si vystačíte s ořezem nebo zasaďte scénu do kontextu okolního prostředí. Chybí vám naopak širší sklo? Možná půjde námět nafotit jako panorama z několika fotografií. Nejsou vaše snímky dost ostré? Zkuste se nejdřív zaměřit na zjištění příčiny – třeba nedržíte fotoaparát správně nebo objektiv kreslí lépe, když se trochu zacloní. Potřebujete odpíchnout objekt od pozadí? Můžete si koupit světelnější objektiv, ale také třeba přestavit scénu tak, aby byl hlavní námět od pozadí dál. Potřebujete udržet delší časy z ruky? Pomůže samozřejmě stabilizace, ale možná se stačí opřít o lampu nebo zábradlí. A tak by se dalo pokračovat.

Pokud vás popadnou myšlenky na koupi nového vybavení, položte si otázku, jestli problém, který chcete řešit, nemá i jiné východisko. Nechte si to projít hlavou a zaexperimentujte s tím, co máte – možná zjistíte, že nákup by byl zbytečný a nebo by se dal ještě odložit. Až když se utvrdíte, že to jinak nejde, tak nakupujte. Ale zkuste se pak ještě zamyslet nad tím, jestli nová technika neumožní prodat něco z té staré. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že třeba dublovat pevné sklo zoomem se značnou pravděpodobností znamená, že jedno nebo druhé bude používat velmi zřídka. Prodejem uspoříte trochu peněz, uberete něco z váhy batohu či brašny a také si ušetříte rozhodování, co použít nebo sbalit na cesty. On totiž GAS obvykle také přináší nepříjemně vlezlou otázku „co když budu potřebovat XYZ?“, která z vás udělá soumara místo fotografa.

P.S. Věděli jste, že fotografové zdaleka nejsou jediným druhem postiženým GAS? Ve skutečnosti se tento termín údajně původně objevil v souvislosti s kytaristy jako Guitar Acquisition Syndrome.

Dobré světlo, příjemné udržování váhy (či hubnutí) vaší fotobrašny a hezké počtení!

Články a zajímavosti

O hledání vlastního fotografického stylu (styl)

diyphotography.net

Vlastní fotografický styl, podle nějž se dá pohledem na fotku poznat (nebo alespoň vytušit) autor, je velkou devizou každého fotografa. Zároveň je to ale aspekt, který řada tvůrců buďto podceňuje a nebo netuší, jak jej uchopit. Navíc se často obáváme, že styl je něco, co nás bude svazovat a omezovat – chceme přeci fotit pestře a nevykrádat sami sebe. Jak se s tímto problém poprat píše fotografka Lindsay Adler v článku Tajemství, bída a lesk hledání vašeho nezaměnitelného fotografického stylu. Velmi se mi líbí základní rada, která zní: definujte svůj styl třemi slovy. Prvním pojmenujte váš motiv/žánr, druhým primární vizuální aspekt a třetím významný pocit či emoci, který chcete vzbuzovat. Dohromady pak můžete svůj styl popsat třeba jako černobílé fantaskní portréty.

© Lindsay Adler

© Lindsay Adler


16 tipů na levné triky a příslušenství od profesionálů (praxe)

slrlounge.com

Server SLR Lounge oslovil 16 profesionálních fotografů a požádal je, zda by se se čtenáři nepodělili o tipy na levné, ale účinné, doplňky a triky, které používají ve své praxi. Výsledná kolekce obsahuje řadu více či méně neobvyklých nápadů, které by se vám mohly hodit. Najdete mezi nimi podle očekávání různá světelná udělátka, zrcátka nebo odrazné desky, stativy a držáky, ale také rozprašovač s vodou nebo elektronickou cigaretu.

© Leaha & Jeff Bourgeois, Popography

© Leaha & Jeff Bourgeois, Popography


Jak využít při filmování a focení slunce (praxe, svícení)

youtube.com

Krátké video od RocketJump Film School radí, jak využít při filmování a fotografování slunce. Nepřekvapí, že se věnuje magické hodině, času před západem slunce, kdy je světlo nejkvalitnější, ale podstatnější jsou z mého pohledu spíš rady pro situace, kdy potřebujete fotografovat během dne, kdy je světlo mnohem ostřejší a méně příjemné. Zkušenější fotografové asi budou doporučené postupy znát, ale určitě neškodí si je připomenout a vidět jejich efekt (takřka) naživo.

Z videa RocketJump Film School

Z videa RocketJump Film School


Renee Robyn – sny digitální umělkyně (digitální kompozice)

youtube.com

SmugMug představuje dalšího zajímavého tvůrce, respektive tvůrkyni – Renee Robyn je fotografka, která po motocyklové nehodě během dlouhé rekonvalescence svou kreativitu nasměrovala k digitálním kompozicím. Sama o sobě říká, že možná přečetla příliš mnoho fantasy knih a hrála až moc videoher, ale myslím, že nám, divákům, to rozhodně nemusí vadit, protože je to inspirace, díky které tvoří zajímavé a poutavé obrazy, které nás přenesou do neexistujících světů. Pokud vás práce Renee Robyn zaujme, můžete si přečíst i doprovodný článek s jejími tipy a radami.

© Renee Robyn

© Renee Robyn

Krátce

Pokud občas zabrousíte i mezi pohyblivé obrázky, mohla by se vám hodit databáze 1 500 volně dostupných 4K videoklipů, o jejichž kvalitě svědčí i to, že je občas využívají i hollywoodské produkce ・ IKEA je tradičně oblíbeným dodavatelem ingrediencí pro domácí fotografické kutilství – tady najdete na jednom místě 6 IKEA fototipů ・ Papírové fotografické pozadí se dá využít i netradičně – můžete jej stříhat, mačkat nebo trhat ・ Zajímavé dvojice fotografií zachycují módní kreace s přírodními scénami, které je inspirovaly ・ 10 nejčastějších chyb při fotografování pro tvorbu časosběrných videí ・ Fotografka Liisa Luts nafotila svou vlastní svatbu – netradičně a povedeně

Nastříhané papírové pozadí (© Glenn Norwood)

Nastříhané papírové pozadí (© Glenn Norwood)

Líbil se Vám tento výběr článků o fotografování?

Přispějte na provoz Lepších fotek. Zvolte si sami výši příspěvku. Platba je bezpečně realizována pomocí služby PayPal.