27. vydání

Zkuste se na svět dívat černobíle

Robert Frank prý kdysi řekl:

Černá a bílá jsou barvy fotografie. Pro mě symbolizují naději i zoufalství, kterým je lidstvo navždy vystaveno.

Vida, kam se může posunout vnímání původně technologického omezení, když v počátcích fotografie nejdříve nebyly známy postupy, jak zachytit barvy na fotocitlivý materiál, a později bylo třeba ještě vyvinout technologie, které to umožnily s přiměřenými náklady a rozumnou náročností. Rychle se na mysl dere srovnání třeba s vinylovými gramofonovými deskami, na které sice dodnes určitá část posluchačů nedá dopustit, ale nejspíš v tom svou roli hraje určitá nostalgie, případně humpolácký přístup k tvorbě současných nahrávek než nosič samotný.

Černobílá fotografie ale není vinylovou deskou určenou k přežívání na okraji. Není to technologický prostředek – tím jsou ve fotografii filmové materiály nebo historické fotoaparáty a objektivy. Je to svébytný výrazový prostředek, který ke svému sdělení nepoužívá barvy, ale jen světlo, stín, tonalitu, kontrast. Dá se říct, že je to obrazová informace v celé své nahotě, oproštěná od zbytečností a soustředěná na sdělení, které fotograf zamýšlel předat dál.

Naši rodiče nebo v krajním případě prarodiče, pokud patříte k mladším ročníkům, fotili ještě 50 let po vynálezu barevného filmu většinou černobíle, ale většinou se jednalo – podobně jako o 150 let dříve při vynálezu fotografie – o volbu nedobrovolnou. Barevné filmy buď nebyly k dispozici, nebo nestály za moc a byly drahé (případně obojí dohromady). Navíc, černobílý film se dal celkem dobře vyvolat doma, což s barevným nebylo zdaleka tak snadné. Málokdy se ale jednalo o výtvarný záměr a cíl.

Dnes už většina omezení padla – a nejen to, dokonce se můžeme rozhodovat, jestli fotka bude barevná nebo černobílá, až po jejím vyfocení. Není tedy důvod to nevyzkoušet. Černobílá fotografie může nejdříve pomoci jako berlička – třeba když je toho ve fotografii zkrátka moc a barvy se tlučou, černobílé podání jí může uklidnit. Použitím barevných filtrů (ať už při focení nebo simulovaných při zpracování) můžete přirozeně vypíchnout hlavní motiv – například oranžový filtr svědčí pleťovým tónům a naopak o něco ztmaví nebe. Později se můžete začít na černobílou fotografii specializovat a už při focení přemýšlet o tom, jak bude scéna vypadat, zbavíme-li jí barev. To už si ale žádá zkušenost, ke které vede cesta přes zkoušení a experimentování, během nějž zjistíte, že třeba i samotný převod digitální barevné fotografie do ČB není tak docela triviální záležitost a je třeba jej ovládnout.

Pokud si černobílou fotografii zamilujete, zjistíte, že má i další úskalí – například v oblasti tisku, kde levnější inkoustové tiskárny obvykle zcela prohrávají, a i známé laboratoře jsou nezřídka schopny produkovat nafialovělé nebo nazelenalé fotografie. Přesto ale stojí za vyzkoušení – získáte tím další možnost sebevyjádření.

Jednu radu vám ale dám hned do začátků – nemyslete na převod do černobílé jako na metodu záchrany nudných fotografií. Takhle snadno to bohužel nefunguje :)

Dobré světlo a hezké počtení!

Články a zajímavosti

The Red List – Photography (historie)

theredlist.com

Databáze Photography na serveru The Red List obsahuje vynikající sbírku historických fotografií, kterými se můžete prohrabovat hodiny a hodiny. Velmi zajímavá je například hned první sekce Pioneers, kde se vám občas nebude chtít věřit tomu, že se díváte na fotografie, které vznikly před 150 i více lety. V databázi najdete jak fotografy, které možná nebudete znát, tak legendární jména jako Robert Capa, Man Ray, Ansel Adams, Helmut Newton nebo Robert Frank.


10 tipů pro podvodní fotografii (podvodní fotografie)

petapixel.com

Fotografka Jenna Martin se podělila se svými zkušenostmi s podvodní fotografií v 10 tipech, které považuje za nejdůležitější. Většina z nich asi po přečtení nepřekvapí, ale pohromadě tvoří poměrně solidní základnu pro každého, kdo uvažuje, že se s fotoaparátem vydá pod hladinu. Měl bych zmínit, že Jenna fotí pod vodou aranžovanou fotografii, ale většina z rad je obecně platná i v případě, že vás přitahuje spíš podvodní flóra a fauna. Článek také asi nepotěší ty, kdo hledají cestu, jak s potápěním s fotoaparátem začít levně – v takovém případě Jenna radí si techniku pronajmout a nebo si začít hrát s kamerkou typu GoPro.


Anuar Patjane – Underwater Realm (podvodní fotografie)

anuarpatjane.com

V předminulém vydání jsem odkazoval výsledky soutěže NG Traveler Photo Contest, kde nešlo přehlédnout vítěznou fotografii – výjimečný černobílý záběr z potápění s keporkaky fotografa Anuara Patjana. Že se nejednalo o náhodný úspěch dokazuje autorova galerie Underwater Realm, ve které najdete třicítku dalších, často neméně povedených, snímků. Dobře provedená černobílá fotka podmořskému světu mimořádně sedí, a kdo umí, ten holt umí.


Využití přírodních elementů k vypíchnutí hlavního motivu (wildlife)

500px.com

Fotograf Jaco Marx napsal krátký, ale užitečný článek o tom, jak využít přírodních elementů k vypíchnutí hlavního motivu ve fotografii. V několika ukázkách tuto techniku demonstruje na využití prachu či oparu a protisvětla. Jaco je fotografem africké přírody, ale dá se říct, že to, co v jeho podání platí pro slony nebo gepardy, můžete s trochou šikovnosti využít třeba i při fotografování lidí ve městě.

Krátce

Myslíte, že jsou létající drony rizikem pro soukromí? Porovnejte jejich výsledky s relativně dostupným teleobjektivem 400 mm ・ QuickRelease ONE chce být nejuniverzálnějším rychloupínacím systémem, který je zcela nezávislý na použité stativové hlavě a destičce ・ Chcete proměnit den v noc? Ve Photoshopu to není zase tak velký problém ・ Topaz Labs po čase opět zlevňuje – s kuponem GETREMASK5 ušetříte 20 dolarů při koupi pluginu ReMask, který usnadňuje tvorbu masek a odstraňování pozadí