177. vydání

Pravidelný přísun inspirace je tu. Dnes tady máme povedené dvojexpozice propojující lidi a přírodu, trochu jinak pojaté svatební snímky ze soutěže This is Reportage, konceptuální sérii portrétů vytvořenou s pomocí miniaturních interiérů, úžasné mořské tvory zachycené objektivem podmořského fotografa a biologa a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Christoffer Relander – We Are Nature

Když se řekne povedená dvojexpozice, tak mně osobně naskočí Christoffer Relander se svým projektem Jarred and Displaced (dříve na Lepších fotkách). Jeho původní projekty začaly focením na film, kde jsem obdivoval i náročnost provedení, ale především mě bavila nápaditost výsledků. Nyní převážně používá dvojexpozice vytvořené digitálním fotoaparátem, ale stále platí, že jde o výborné fotografie. Tentokrát mi padl do oka jeho rozsáhlejší projekt We Are Nature, v němž si pohrává s propojením lidí a přírody, a zase mě to velmi baví, protože je vidět, že Christoffer má obrazy velmi dobře vymyšlené. Projekt se skládá z několika cyklů – doporučuji shlédnout všechny (a přibrat i Jarred and Displaced, pokud jste jej dříve minuli).

Z cyklu We Are Nature (© Christoffer Relander)

Z cyklu We Are Nature (© Christoffer Relander)


Netradiční svatební snímky ze soutěže „This is Reportage“

Po čase tu máme zase jednu fotografickou soutěž, respektive její výsledky. Vznikla v rámci projektu „This is Reportage“ a zaměřuje se na reportážní svatební fotografie. Pokud nevíte, co se tím míní, napomůže vám moto celého projektu: žádné pózování, nic aranžovaného, pouze přirozené momenty. Reportážní přístup k focení svateb ignoruje (nebo přinejmenším maximálně upozaďuje) klasické aranžované snímky a zaměřuje se na zachycení autentických momentů a především emocí. Osobně s tímto pojetím souzním a z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že i když to svatebčané dopředu možná nevědí, většinou v nich časem vtipná či dojemná momentka vyvolají podstatně intenzivnější vzpomínku na jejich důležitý den, než sebekrásnější složitě inscenovaný portrét. Dobrý fotograf pochopitelně i při focení něčeho, co jsem z nedostatku lepších termínů označil za momentku, odvede výborné řemeslo a přidá často něco navíc. Ostatně, přesvědčte se sami v odkazované galerii.

This is Reportage: jedna z oceněných fotografií (© Guilherme Pimenta)

This is Reportage: jedna z oceněných fotografií (© Guilherme Pimenta)


Cubes – konceptuální portréty vytvořené s pomocí miniaturních místností

Německý fotograf Seb Agnew vytvořil ve své sérii nazvané Cubes 9 konceptuálních portrétů v interiérech, které jsou ve skutečnosti miniaturami. Celé místnosti vznikly kousek po kousku z překližky a dalších materiálů a dostaly patřičný vzhled pro jednotlivé scény. Poté je Seb vyfotografoval s promyšleným nasvícením, které následně pečlivě zopakoval v násobně větším měřítku při focení portrétované postavy. Výsledek je pak digitální kompozicí obou snímků. V diskusi pod článkem padlo zajímavé přirovnání: prý jde o rozpočtově přijatelnější projekt ve stylu Gregoryho Crewdsona. Asi je něco na tom, že miniatura přijde levněji, než třeba zatopit skutečný dům vodou, ale přesto je jasné, že i za tímto pojetím je hromada práce, jak ostatně dokazují i videa ze vzniku jednotlivých snímků, které najdete v odkazovaném článku též.

Seb Agnew (©), Cubes: Cyan Cube

Seb Agnew (©), Cubes: Cyan Cube


Úžasní podmořští živočichové objektivem Alexandra Semenova

Po čase máme zase příležitost podívat se pod vodní hladinu prostřednictvím snímků vynikajícího fotografa a biologa Alexandra Semenova. Jako téměř vždy u tohoto autora se můžete těšit na portréty bezobratlých živočichů severských moří a věřte mi, že i když nejste zrovna příznivci této skupiny tvorů, podívaná je to fascinující. V článku se dočtete i zajímavé informace o tom, co podobné focení obnáší, proč jsou právě severské oceány tak průzračné a tudíž pro fotografa ideální, a nebo že někdy karanténa nemusí přijít nevhod – třeba když místo tří týdnů zůstanete na ostrově, kde se můžete denně věnovat své vášni, déle než tři měsíce.

Není to ani motýl, ani šnek, ale mořský plž trnovka arktická (© Alexander Semenov)

Není to ani motýl, ani šnek, ale mořský plž trnovka arktická (© Alexander Semenov)

Krátce

Velmi zajímavé video Davida F. Sandberga, režiséra úspěšného filmu Shazam!, o tom, jak se téměř vše, co potřebuje ke své práci, dá vyřešit, i když nemáte zrovna hollywoodský rozpočet. Inspirace pro všechny, kdo mají pocit, že je brzdí nedostatek peněz. ・ Několik zajímavých faktů z historie fotografie, které vás zaujmou či pobaví. Věděli jste třeba, že první fotografie člověka vznikla náhodou? ・ Zajímavé zamyšlení Jamieho Windsora nad pouličními portréty Joela Sternfelda – jeho fotografie rozhodně nejde označit za líbivé, ale myslím, že přesto stojí za to se s nimi trochu seznámit, třeba právě prostřednictvím tohoto krátkého videa. ・ Už několikrát jsem tu odkazoval návody, jak využít k ozvláštnění produktové fotografie šplouchnutí tekutiny. Zatím nejvědečtější (ale přitom nepříliš složitý) systém jsem našel u Matta Hubera, který pro tento účel vyrobil malý katapult – jeho cílem je poskytovat snadno relativně konzistentní výsledky. ・ Sean Tucker ve svém nedávném videu hovoří o tom, co pro něj znamená provozovat úspěšný YouTube kanál. Doporučuji jeho shlédnutí, protože podle mého názoru skvěle podchytil, jak přistupovat k jakémukoliv sociálnímu médiu. ・ Alister Benn se ve svém videu věnuje něčemu jinému – názorně ukazuje, jak drobné nedostatky mohou ničit vaše fotografie. Často to můžete relativně snadno napravit v postprodukci, ale musíte se naučit je vidět. ・ Několik světelných konfigurací s využitím jednoho systémového blesku a odrazné desky 5 v 1 (video) ・ Kim Henry ukazuje vlastní úpravu fotografie Erica Parého, který se zaměřuje na malování světlem. Díky této spolupráci obou tvůrců můžete v tomto videu vidět docela zajímavé postprodukční postupy ・ Jak může být užitečné inspirovat se v jiných žánrech ukazuje video a hlavně fotografie Petera Neilla – konkrétně ty, kdy fotí na koncertech panoramatické fotografie s malou hloubkou ostrosti. Jedná se o známou techniku zvanou bokeh panorama či Brenizer method, ale většinou se s ní setkáte v trochu jiných situacích, než je rockový koncert.

Ukázka bokeh panorama, která na koncertech fotí Peter Neill (©)

Ukázka bokeh panorama, která na koncertech fotí Peter Neill (©)

Líbil se Vám tento výběr článků o fotografování?

Přispějte na provoz Lepších fotek. Zvolte si sami výši příspěvku. Platba je bezpečně realizována pomocí služby PayPal.