102. vydání

Pravidelný páteční přísun inspirace je tu. Dnes tu máme fotografie z ulic New Yorku 70. a 80. let, surrealistické kompozice Hüseyina Şahina, příběh vzniku jedné lásky k focení pevným sklem, filosofické zamyšlení nad tím, jak vyniknout mezi 2,6 miliardami dalších fotografů a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

P. S. Rád bych vás všechny pozval k návštěvě výstavy fotografií živé přírody Czech Nature Photo, na které jsem se podílel v roli kurátora a přispěl jsem i několika fotografiemi. Od úterý 4. 4. 2017 ji můžete navštívit v pražském Czech Photo Centre.

Plakát výstavy Czech Nature Photo

Články a zajímavosti

New York očima 12 fotografů ze 70. a 80. let dvacátého století

Mám rád fotografické výlety do historie, takže jsem si s chutí prošel i streetový exkurz do 70. a 80. let, který ukazuje nejen to, jak tehdy vypadal New York a co frčelo za oblečení a účesy, ale také to, jak se tehdy v ulicích města fotilo. Je zajímavé vidět, co se změnilo a co zůstalo stejné dodnes. A i když mi ne všechno takzvaně sedlo, musím říct, že hodně fotografií stojí za prohlédnutí – například práce Franka Horvata, Matta Webera či Bruce Davidsona. Pokud vás některý autor zaujme, pod jeho fotografiemi v článku najdete většinou odkaz na domovskou stránku nebo na další zdroje.

© Bruce Davidson

© Bruce Davidson


Digitální kompozice Hüseyina Şahina

I když jsou digitální kompozice dosti často za hranou toho, co považujeme za fotografie, rád některým z nich dávám prostor v duchu svého pravidla, že není od věci rozhlížet se i za hranice svého dvorku. Pro Hüseyina Şahina a jeho digitální koláže jsou fotografie pouze prvotní surovinou, ze které vytváří své surrealistické světy plné fantazie a bláznivých, ale současně často úžasných nápadů. Sám se do podobných projektů asi pouštět nebudu, neboť to jednak neumím a jednak nechci prodlužovat čas strávený u počítače, ale rád se na ně podívám.

© Hüseyin Şahin

© Hüseyin Şahin


Cestovatelská fotografie s 35mm objektivem

Pěkný článek o tom, jak si jeden fotograf zamiloval pevný 35mm objektiv. Thorge Berger o sobě sám říká, že je zoom fotograf. Během jedné z cest se jeho společníkovi hned na začátku rozbil základní zoom a musel si vystačit s pevnou „pětatřicítkou“ – a výsledek byl tak úžasný, že o ní Thorge začal také přemýšlet. Možná čekáte, že si jí koupil, nafotil s ní hned příští cestu, propadl focení pevným sklem, zkrátka láska na první zmáčknutí spouště. Nemůžete být ale dále od pravdy. Navzdory této zkušenosti trvalo skoro čtyři roky, než si objektiv pořídil, a před další cestou dokonce uvažoval, jestli ho vůbec brát sebou. A až situace, kde mu nestačila světelnost 2,8 na oblíbeném zoomu, ho přinutila sáhnout k pevnému sklu. Teprve to byl ten moment, kdy jej začal používal mnohem intenzivněji a začal propadat kouzlu takového focení – statistiky nejpovedenějších snímků z celé cesty mu pak ukázaly, že vznikly právě tímto objektivem. Pěkný příběh, který doprovází spousta povedených fotografií.

© Thorge Berger

© Thorge Berger


Jak vyniknout mezi 2,6 miliardami fotografů?

Mám rád práci Mariuse Vietha a s chutí si přečtu i jeho články. Jeden z posledních se jmenuje Jak vyniknout mezi 2,6 miliardami fotografů? a raději vám rovnou prozradím, že to rozhodně není text z kategorie „úspěch v pěti snadných krocích“, ale spíš filosofické zamyšlení nad tím, co by měl fotograf do své práce vkládat, aby někam směřoval, odlišil se a přitom se nezpronevěřil svému já. Jsem si celkem jist, že pro mnoho čtenářů nebude Mariusův přístup aplikovatelný, protože jde spíše o vnitřní nastavení, které se mění poměrně těžce, a vlastně bych řekl, že i kdyby o to šlo snáze, ne každý by to tak chtěl. Ale nakonec i pro ty, které „nitro umělce“ zase až tak nezajímá, stojí určitě za shlédnutí fotografie a za přečtení jejich příběhy, které Marisu do článku zakomponoval.

© Marius Vieth

© Marius Vieth

Krátce

Po delší době zase něco pro fotografy jídla – jak fotit „letící“ suroviny ・ Několik tipů Tomase Heatona k fotografování krajin bez dominant na příkladech mořského pobřeží ・ Několik ukázek toho, co může přinést odklon od zažitých kompozičních pravidel na fotografiích kapely Bon Jovi ・ Seriál Laws of Light o světle ve fotografii pokračuje dílem o prostoru a texturách ・ Několik tipů pro využití malé hloubky ostrosti ve studiových portrétech ・ Ted Forbes tvrdí, že na technice nezáleží, a Marc Falzon mu odpovídá, že záleží – ale oba pánové si vlastně zase tak moc neodporují, spíše se doplňují ・ Zajímavá otázka: pokud jste dnes zajímavým fotografem díky kvalitní postprodukci, čím zaujmete za 10 let, kdy za vás stejnou práci nejspíš odvede fotoaparát? ・ Aplikace PhotoPills pro fotografy, která umožňuje plánování (nejen) krajinářské fotografie a nabízí také spoustu užitečných nástrojů a kalkulaček, je nově k dispozici také pro Android. Pokud byste se s ní chtěli seznámit blíže (a také s konkurenčními The Photographer’s Ephemeris a Sun Surveyor), už v úterý 4. 4. bude internetová televize KurzyŽivě zdarma vysílat můj kurz Aplikace pro plánování krajinářské informace ・ Felix Hernandez se pustil do další spolupráce s Audi a jeho reklama s miniaturami opět stojí za to, stejně jako video o jejím vzniku.

Ukázka práce Felixe Hernandeze s modely aut (© Felix Hernandez)

Ukázka práce Felixe Hernandeze s modely aut (© Felix Hernandez)

Líbil se Vám tento výběr článků o fotografování?

Přispějte na provoz Lepších fotek. Zvolte si sami výši příspěvku. Platba je bezpečně realizována pomocí služby PayPal.

Nikdy neposílám spam. Vaše adresa bude použita pouze pro zasílání newsletteru, jehož odběr můžete kdykoliv jedním kliknutím odhlásit.