38. vydání

Články a zajímavosti

Simulace expozičního trojúhelníku (technika)

Expozičním trojúhelníkem nazýváme vzájemnou závislost tří expozičních parametrů – času, clony a citlivosti ISO. Změnu kteréhokoliv z těchto parametrů lze kompenzovat úpravou jednoho nebo obou zbývajících parametrů. Tím můžeme dosáhnout stejné expozice snímku, ale ne úplně totožného výsledku – úprava clony má vliv na hloubku ostrosti, expozičního času na zmrazení nebo naopak rozmazání pohybu a citlivosti ISO na kvalitu fotografie z hlediska šumu, ostrosti atd. Interactive exposure tool je povedený webový simulátor, který vám umožní si všechny tyto vztahy vyzkoušet nanečisto.


Použití pohybové neostrosti ve street fotografii (street fotografie)

Nádraží, rušná náměstí, dopravní tepny, to všechno jsou místa, u kterých můžeme ruch a neustálý pohyb pulzující městem zachytit s využitím pohybové neostrosti. Neobejde se to bez stativu (což pouliční fotografové upřednostňující cestování na lehko příliš neocení) a za denního světla často ani bez neutrálního šedého filtru, ale výsledkem mohou být ozvláštněné a zase trochu jiné fotografie. Malým tipem, který pozorný divák z ukázek jistě vyčetl sám, je použít ve snímku statický motiv (samozřejmě navíc ke stavbám a dalším prvkům městské ulice) – třeba sedící postavu a podobně. Osobně v takovém případě preferuji co nejpřirozenější podání a nikoliv třeba osobu hledící přímo do objektivu.


César Blay – State of Discouragement (projekt, portrét)

Projekt State of Discouragement fotografa Césara Blaye je zajímavý hned z několika úhlů pohledu. Tím prvním je samozřejmě vizuální stránka fotografií, která by snad postačovala svou zvláštní estetikou v kombinaci s posmutnělou náladou. Stejně důležitý je zde ale nápad a jeho dotaženost – projekt zaznamenává pocity člověka, který se cítí ztracený a osamocený, a autor výborně zvolil postavu může s vždy přítomným deštníkem, který ho má chránit před okolním světem. A v neposlední řadě stojí za zmínku fakt, že César skvěle předvádí, jak moc při focení pomáhá mít konkrétní směr nebo dokonce přímo projekt, kterému se systematicky věnujete namísto nahodilého fotografování.


Rozhovor s industriálním fotografem Viktorem Máchou (rozhovor, industriál)

Na Nikon blogu vyšel velmi zajímavý rozhovor s fotografem Viktorem Máchou, který se věnuje specifické odnoži industriální fotografii zaměřené výhradně na takzvaný těžký průmysl – tedy například na ocelárny, válcovny, koksovny, železárny, kovárny či slévárny. Za tímto tématem jezdí po celém světě a musím říct, že jsem byl velmi překvapen tím, co všechno za takovými fotkami je za úsilí – někdy prý jde třeba i roky opakovaných žádostí o povolení, pak může následovat velmi omezený čas k focení a nakonec klidně přijde zákaz publikování.


Istanbul | Flow Through the City of Tales (časosběr)

Hyperlapse je speciální variantou časosběrného videa (timelapse). Hlavním rozdílem je pohyb fotoaparátu, který během snímání není umístěn staticky nebo na relativně krátkém pojezdu, ale naopak urazí velké vzdálenosti – například „proletí“ celé ulice a podobně. Hvězdou tohoto oboru je Rob Whitworth, který před časem ohromil svým projektem Dubai Flow Motion a nedávno pak potvrdil své schopnosti aktuálním videem Istanbul | Flow Through the City of Tales natočeným pro pro Turkish Airlines. Během jeho sledování vám skoro určitě párkrát poklesne brada a budete se sami sebe ptát, jak tohle Rob natočil.

Krátce

O vytváření atmosféry pomocí barevných filtrů na světlech ・ Mongolští sokolníci ・ Spor o to, komu náleží copyright na selfie fotku pořízenou opicí je zase o kousek bizarnější ・ Typy fotografů očima modelek (humor)