50. vydání

To nejlepší světlo máte možná doma

Jakmile začnete pronikat do problematiky světla ve fotografii, brzy se doberete toho, že v řadě situací je nejpoužívanější měkké světlo, které nevrhá hluboké a ostré stíny a lichotí snad každé tváři. Podíváte-li se pak na nějaké tutoriály po internetu, snadno zjistíte, že profesionální fotografové často používají světla s velkými softboxy – někdy čím větší, tím lepší. Začnete přemýšlet o tom, jestli byste si neměli takové vybavení také pořídit, a jestli technika z Číny za pár tisíc odvede stejnou práci jako ta o řád nebo dva dražší.

Věřte tomu nebo ne, ale možná, že stejně dobré světlo už máte doma k dispozici a jen ho nepoužíváte. Softbox je vlastně takové velké světelné okno – tak proč nepoužít okno skutečné? Pokud je orientované na stranu, odkud přímo nesvítí slunce, a/nebo je venku zataženo, což světlo rozptýlí, máme vlastně k dispozici softbox větší, než většina těch studiových. Ostatně, když se podíváte do historie, zjistíte, že před tím, než se uchytily blesky nebo stálá světla, bývala většina fotoateliérů vybavena prosklenou stěnou nebo velkými okny, obvykle na severní straně, odkud nesvítí přímé slunce.

Na rozdíl od softboxu nemůžeme tak docela snadno okno přenést jinam nebo mu přidat nebo ubrat na intenzitě osvětlení a ještě ke všemu se musíme spolehnout na to, že venku budou vhodné podmínky, ale přesto doporučuji jej neopomíjet a začít s tímto přirozeným světlem experimentovat – možná budete překvapení, co vám umožní.

Experimentovat se dá různě – na mých fotografiích je okno většinou zastoupeno, ale můžete jej samozřejmě vynechat a použít jej pouze jako zdroj světla. Nemusíte se rozhodně omezit jen na okna, která máte doma. Zajímavé příležitosti jde najít všude možně – já osobně například miluji okna ve vlacích, u nichž hrozně rád fotím děti. Pokud se podaří do záběru zakomponovat odraz nebo zajímavou krajinu, máme zase úplně jinou fotku.

Okna a přirozené světlo jsou vaši kamarádi. Nejsou tak kontrolovatelné, jako umělá světla, ale na druhou stranu, fotit s nimi je tak nějak jednodušší.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Fotografování Dubaje (město)

Přestože asi jen málo z vás si po přečtení jednoho článku ihned naplánuje výlet do Spojených Arabských Emirátů, rozhodl jsem se článek o fotografování v Dubaji do newsletteru zařadit, protože jednak obsahuje pěkné fotky, které vás mohou inspirovat i pro návštěvy jiných měst (jakkoliv je Dubaj v mnoha ohledech unikátní), ale také proto, že je v něm několik zajímavých rad pro cestovatelskou fotografii – konkrétně o postupech, které autor – fotograf Albert Dros – používá, aby se dostal na zajímavá místa, z nichž lze pořídit poutavé snímky.


Proč byste měli zvážit širší ohniska při focení portrétu (portrét, technika)

Když se řekne portrétní objektiv, většině lidí se automaticky vybaví něco jako 85 mm F/1,8, případně ekvivalentní pro fotoaparáty s menším snímačem. Fotograf Rishi Sanyal se vás ve svém čtyřminutovém videu pokusí přesvědčit, že stejně dobrou volbou mohou být i mnohem širší ohniska. Objektiv s ohniskovou vzdáleností okolo 35 mm je podle něj skvělou volbou, pokud chcete do fotografie zahrnout pro doplnění příběhu i okolní prostředí, a nebo díky těsnějšímu kontaktu přidat snímku na intimitě. Ukázkové fotografie nepochybně dokazují, že na tom něco bude.


Jak fotografovat koně podle Wiebke Haas (zvířata)

Fotografka Wiebke Haas popisuje své zkušenosti s profesionálním fotografováním koní. Je zajímavé si přečíst o tom, jak v některých případech používá studiovou techniku s pozadím o rozměrech nejméně 3×4 metry, i když většina z nás se asi k tomuto přístupu jen tak nedostane. Věnuje se samozřejmě i jiným aspektům, jako je příprava koně či jeho pozicování (k čemuž ovšem potřebujete spolupráci majitele). Řada dalších tipů ohledně volby objektivu, úhlech záběru nebo upoutávání pozornosti se může hodit každému, kdo se dostane téměř k jakémukoliv focení koní.


Praktický způsob budování počátečního svatebního portfolia (svatební fotografie, praxe)

Mnoho začínajících fotografů, kteří by se rádi vrhli na komerční dráhu, se ocitne v začarovaném kruhu – aby získali klienty, potřebují ukázat portfolio, a kde vzít portfolio, nemáte-li klienty? Fotograf Ori Cohen nabízí své řešení tohoto problému: navrhuje nasbírat kvalitní fotografie na akcích, kam jdete jako hosté. Takto prostě řečeno to asi není ani vyloženě převratná ani dostatečně motivační myšlenka, ale autor tím samozřejmě nekončí a přidává konkrétní postup a pravidla: nepřekážet najatému fotografovi, nefotit s bleskem a používat jedno pevné sklo. V článku vysvětluje, proč právě tento přístup, a musím říct, že mně jeho názory docela sedí. Pokud i vám, zbývá už jen zajistit, aby vás někdo na svatby často zval ;)

Krátce

Je libo zálohovat až 360 terabajtů s životností 13,8 miliard let na jednom malém skleněném disku? Vědci vytvořili technologii a nyní hledají komerčního výrobce ・ Chytrý trik pro prodloužení životnosti baterií v mrazu ・ Známe vítězné fotografie World Press Photo 2016 ・ Nedávno se tu mihl první širokoúhlý objektiv Laowa 15mm f/4 1:1 a ze stejné dílny se prý nyní chystá další neobvyklý kousek – Laowa Zero-D 12mm f/2.8 má být ultraširokoúhlý objektiv pro plný formát s velmi malým zkreslením