146. vydání

Pravidelný přísun inspirace je tu. Dnes tady máme dokument života v arktických oblastech naší planety, zajímavý způsob focení ohňostrojů se záměrným využitím neostrosti, inspirativní fotografii Mléčné dráhy nad zuřící bouří, netradiční využití kruhových přechodových filtrů v Lightroom k úpravě tonality fotografie a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Ragnar Axelsson – fotograf severu

Ragnar Axelsson je fotožurnalista původem z Islandu, který za svou dlouholetou kariéru fotografoval pro LIFE, National Geographic, Time a řadu dalších prestižních časopisů a zdaleka ne vždy to byly fotografie z chladného severu, jak by se snad mohl zdát z nadpisu, který jsem zvolil. Přesto jsem tak učinil záměrně, protože dnes bych chtěl upozornit na jeho dlouhodobé projekty, které se zaměřují právě na dokument života v arktické oblasti Grónska, Sibiře a samozřejmě i jeho rodného Islandu. Snímky krajin i lidí vznikaly v průběhu déle než 30 let a jde o úžasné dílo, které by nemělo zapadnout. Pokud vás fotografie Ragnara Axelssona zaujmou a chtěli byste je vidět na papíře, pak vězte, že většina jeho projektů má i knižní podoby, které jsou k sehnání i v tuzemsku.


Využití neostrosti při focení ohňostrojů

Pokud sledujete americké servery o focení, nemůžete se na počátku července s blížící se oslavou Dne nezávislosti vyhnout článkům s radami pro focení ohňostrojů. Většinou jsou si podobné jako vejce vejci a vítězem je ten, kdo najde nejzajímavější místo, které ohňostroji vytvoří poutavé kulisy. Tentokrát jsem ale narazil na techniku, kterou jsem pro tento účel ještě používat neviděl (ačkoliv diskusi najdete dokonce i odkaz na skupinu na Flickeru, které se jí věnuje) – jde o focení ohňostrojů se současnou změnou zaostření, které promění jednotlivé exploze v magické květiny. Chytrý nápad, jak zpracovat klasický námět jinak. Tento přístup pochopitelně znamená, že pokud budete chtít mít ve fotografii ostré prostředí, kde se ohňostroj odehrává, budete muset vytvořit dva snímky a následně je složit v postprodukci.


Fotografie Mléčné dráhy nad bouří

Odkazy v této části newsletteru většinou patří buď návodům a radám pro focení nebo inspirativním projektům. Méně často se věnují jediné fotografii, ale tentokrát je to ten případ. Fotograf Cory Mottice sepsal příběh vzniku fotografie Mléčné dráhy nad bouří – fotografie, u které si snad každý pomyslí, že jde o kompozici ze dvou samostatných snímků. Ve skutečnosti jde o jediný záběr a Cory se netají s tím, jak se mu to povedlo. A protože si myslím, že je to text inspirativní, rozhodl jsem se mu zde poskytnou prostor.


Využití kruhových přechodových filtrů pro úpravu tonality fotografie

Plošné úpravy nejsou vždy dostačující technikou pro dosažení kýženého vzhledu fotografie. Často je třeba tonalitu a kontrast upravovat i jen v určitých oblastech, k čemuž nejčastěji v současných RAW konvertorech slouží nějaká forma aplikování úprav pomocí štětce. Další možností v Lightroom je kruhový přechodový filtr, který máme ponejvíce spojený s různými efekty vinětace, ale použít jde podstatně kreativněji – například právě pro malování světla v oblastech, které kruhové nejsou. Fotograf Alex Armitage tuto techniku hojně využívá a seznámí nás s ní ve svém článku, který volně navazuje na dřívější text o vytváření dramatického efektu podobnými technikami. Mimochodem, obdobně pracuje s kruhovými filtry fotograf Samuel Zeller při retuši fotografií interiéru.

Krátce

Jak fotit portrét v ostrém světle bez blesků a odrazek – asi vás nepřekvapí, že tento přístup vyžaduje akceptovat tvrdé světlo a ostré stíny jako fakt a využít je coby nedílnou součást fotografie (video) ・ Jestliže chcete naopak ostré sluneční světlo spíš potlačit, budou se vám hodit rady Jaye P. Morgana z další části seriálu Laws of Light. Tady se to ale už bez pomůcek neobejde (video) ・ Populární blog Style Me Pretty byl zachráněn od ukončení provozu a může i nadále inspirovat svatební fotografy ・ Pocta studentů svému učiteli fotografie (video) ・ Jak odstranit odlesky světla v brýlích – lepší je vždy zabránit jejich vzniku už při focení, ale když se to nepovede, nemusí být vše ztraceno (video) ・ Poměrně netradiční příslušenství umožní proměnit kinofilmové zrcadlovky na instantní fotoaparáty využívající papíry Fujifilm Instax – pokud vás projekt zaujal,kampaň na Kvartetista končí už zítra ・ Několik kompozičních rad pro focení zátiší (video) ・ Jednoduché a efektivní pozice pro focení párů ・ Chcete zajímavější krajinářské fotografie? Jednou z cest je vyrážet za focením i za špatného počasí (video) ・ Steve Perry se s námi v krátkém videu podělil o osm drobností, které usnadňují život wildlife fotografům – a určitě nejen jim, některé příslušenství se určitě bude hodit i fotografům jiných žánrů ・ Hravé digitální kompozice snímků z fotobank