125. vydání

Pravidelný přísun inspirace je tu. Dnes tady máme portréty širokoúhlým objektivem, zajímavý projekt The Traveller, úvod do freelensingu, luxusní produktové fotografie Sama Hofmana a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Portréty širokoúhlým objektivem

Každou chvíli se setkám s vášnivou debatou na téma, který objektiv lze považovat za portrétní a který nikoliv. Pro mě je portrétním objektivem ten, kterým se zrovna fotí portréty, a jsem navíc spíše zastáncem širší definice tohoto žánru, která říká, že cílem je zachytit podobu, osobnost a náladu fotografovaného, nikoliv nutně pouze jeho tvář. Podobně to pojímá i fotograf Dylan Goldby, který ve svém článku vysvětluje, kdy a jak fotit portréty širokoúhlým sklem. Je jasné, že tento přístup vyžaduje trochu odlišné pojetí, které většinou umožňuje vsazení postavy do kontextu okolního prostředí, a pro záběr tváře přes celou fotografii se příliš nehodí. Osobně mám tento přístup rád a když se to umí, výsledky jsou velmi zajímavé.

Jedna z možností, jak pojmout portrét s pomocí širokoúhlého skla (© Dylan Goldby)

Jedna z možností, jak pojmout portrét s pomocí širokoúhlého skla (© Dylan Goldby)

Projekt The Traveller

Fotograf Maxmilian Motel vytvořil zajímavý projekt The Traveller, pro nějž vytvořil sérii fotografií, jejichž spojujícím prvkem je muž ve skafandru zachycený v poměrně nepravděpodobných místech, navozujících většinou pocit lidmi opuštěného světa. Baví mě nápad i provedení celého projektu – jednotlivé fotografie jsou totiž ve skutečnosti digitální kompozice lokalit v Havaně a k nim ve studiu dofocených snímků Cestovatele. V tomto případě mi to ani trochu nevadí a naopak musím ocenit zajímavé a precizní použití této techniky.

Z projektu The Traverller (© Maxmilian Motel)

Z projektu The Traverller (© Maxmilian Motel)


Freelensing s Irene Rudnyk (video)

Termínem freelensing se označuje fotografování s objektivem volně přiloženým k fotoaparátu, což dovoluje jeho naklápění a posouvání, které jinak nabízejí jen poměrně drahé tilt/shift objektivy. Tímto způsobem lze změnit úhel roviny zaostření a dosáhnout tak odlišných přechodů mezi ostrými a neostrými oblastmi. Škvíru mezi objektivem a tělem, která zde vzniká, můžete navíc využít pro vytváření odrazů a průniků světla. Irene Rudnyk ve svém videu vysvětluje nejen jak freelensing funguje, ale také které objektivy jsou pro tuto techniku vhodné, jak dosáhnout nejlepších výsledků a samozřejmě předvádí i fotografie, které s její pomocí vytvořila.

Ukázka freelensingu (© Irene Rudnyk)

Ukázka freelensingu (© Irene Rudnyk)


Produktová fotografie Sama Hofmana

Ačkoliv žánr produktové fotografie snad vzbuzuje dojem, že se v něm vše podřizuje hlavně vykreslení fotografovaného objektu a prostor pro kreativní vyjádření je nevelký, jsou fotografové, kteří dokazují pravý opak. Jedním z nich je i Sam Hofman, jehož pojetí produktové fotografie je výjimečné. Pokud patříte k příznivcům práce s malou hloubkou ostrosti či romantické atmosféry, budete možná trochu zklamáni, protože tady je téměř vše postavené na ostrosti, geometrii a především na hře s barvou a světlem. Na zajímavosti fotografiím to však rozhodně neubírá – právě naopak.

Ukázka práce Sama Hofmana (©)

Ukázka práce Sama Hofmana (©)

Krátce

Jak zeštíhlovat volbou nasvícení ・ Výsledky letošního ročníku mikrofotografické soutěže Nikon Small World 2017 ・ Klonování štětcem se zachováním správné perspektivy (video) ・ Praktický návod jak fotit šplouchnutí ve sklence s jediným bleskem – připravte se ale na zbytečnou rozvleklost videa a také na fakt, že ve skutečnosti nevystačíte jen s tím jedním bleskem, ale budete potřebovat také difuzér a hodí se i zvuková spoušť. ・ Zajímavý článek o tom, jak vytěžit co nejvíc z podzimního zbarvení listů – text se nevěnuje přímo fotografickým radám, ale spíše tomu, jak vybrat pro focení to nejlepší období. Bonusem navíc je, že se dozvíte více o procesech, které stojí za samotnou změnou barev listí. ・ Zajímavý způsob vyvážení barev využívá chytře průměrnou barvu invertované fotografie a režim prolnutí vrstev Soft Light v kombinaci s nastavením sytosti a jasu. Zní to složitě, ale po shlédnutí videa zjistíte, že jde o jednoduchý postup. ・ Jak fotit krajinu v místech s velkým množstvím turistů ・ Podrobný videonávod, jak změnit bílé pozadí na sytě barevné – samozřejmě s pomocí blesku a nikoliv plechovky barvy :) ・ Nápaditá letecká fotografie stromů vyvrácených bouří

Vyvrácené stromy (© Julian Stratenschulte)

Vyvrácené stromy (© Julian Stratenschulte)

Líbil se Vám tento výběr článků o fotografování?

Přispějte na provoz Lepších fotek. Zvolte si sami výši příspěvku. Platba je bezpečně realizována pomocí služby PayPal.

Nikdy neposílám spam. Vaše adresa bude použita pouze pro zasílání newsletteru, jehož odběr můžete kdykoliv jedním kliknutím odhlásit.