125. vydání

Pravidelný přísun inspirace je tu. Dnes tady máme portréty širokoúhlým objektivem, zajímavý projekt The Traveller, úvod do freelensingu, luxusní produktové fotografie Sama Hofmana a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Portréty širokoúhlým objektivem

Každou chvíli se setkám s vášnivou debatou na téma, který objektiv lze považovat za portrétní a který nikoliv. Pro mě je portrétním objektivem ten, kterým se zrovna fotí portréty, a jsem navíc spíše zastáncem širší definice tohoto žánru, která říká, že cílem je zachytit podobu, osobnost a náladu fotografovaného, nikoliv nutně pouze jeho tvář. Podobně to pojímá i fotograf Dylan Goldby, který ve svém článku vysvětluje, kdy a jak fotit portréty širokoúhlým sklem. Je jasné, že tento přístup vyžaduje trochu odlišné pojetí, které většinou umožňuje vsazení postavy do kontextu okolního prostředí, a pro záběr tváře přes celou fotografii se příliš nehodí. Osobně mám tento přístup rád a když se to umí, výsledky jsou velmi zajímavé.

Jedna z možností, jak pojmout portrét s pomocí širokoúhlého skla (© Dylan Goldby)

Jedna z možností, jak pojmout portrét s pomocí širokoúhlého skla (© Dylan Goldby)

Projekt The Traveller

Fotograf Maxmilian Motel vytvořil zajímavý projekt The Traveller, pro nějž vytvořil sérii fotografií, jejichž spojujícím prvkem je muž ve skafandru zachycený v poměrně nepravděpodobných místech, navozujících většinou pocit lidmi opuštěného světa. Baví mě nápad i provedení celého projektu – jednotlivé fotografie jsou totiž ve skutečnosti digitální kompozice lokalit v Havaně a k nim ve studiu dofocených snímků Cestovatele. V tomto případě mi to ani trochu nevadí a naopak musím ocenit zajímavé a precizní použití této techniky.

Z projektu The Traverller (© Maxmilian Motel)

Z projektu The Traverller (© Maxmilian Motel)


Freelensing s Irene Rudnyk (video)

Termínem freelensing se označuje fotografování s objektivem volně přiloženým k fotoaparátu, což dovoluje jeho naklápění a posouvání, které jinak nabízejí jen poměrně drahé tilt/shift objektivy. Tímto způsobem lze změnit úhel roviny zaostření a dosáhnout tak odlišných přechodů mezi ostrými a neostrými oblastmi. Škvíru mezi objektivem a tělem, která zde vzniká, můžete navíc využít pro vytváření odrazů a průniků světla. Irene Rudnyk ve svém videu vysvětluje nejen jak freelensing funguje, ale také které objektivy jsou pro tuto techniku vhodné, jak dosáhnout nejlepších výsledků a samozřejmě předvádí i fotografie, které s její pomocí vytvořila.

Ukázka freelensingu (© Irene Rudnyk)

Ukázka freelensingu (© Irene Rudnyk)


Produktová fotografie Sama Hofmana

Ačkoliv žánr produktové fotografie snad vzbuzuje dojem, že se v něm vše podřizuje hlavně vykreslení fotografovaného objektu a prostor pro kreativní vyjádření je nevelký, jsou fotografové, kteří dokazují pravý opak. Jedním z nich je i Sam Hofman, jehož pojetí produktové fotografie je výjimečné. Pokud patříte k příznivcům práce s malou hloubkou ostrosti či romantické atmosféry, budete možná trochu zklamáni, protože tady je téměř vše postavené na ostrosti, geometrii a především na hře s barvou a světlem. Na zajímavosti fotografiím to však rozhodně neubírá – právě naopak.

Ukázka práce Sama Hofmana (©)

Ukázka práce Sama Hofmana (©)

Krátce

Jak zeštíhlovat volbou nasvícení ・ Výsledky letošního ročníku mikrofotografické soutěže Nikon Small World 2017 ・ Klonování štětcem se zachováním správné perspektivy (video) ・ Praktický návod jak fotit šplouchnutí ve sklence s jediným bleskem – připravte se ale na zbytečnou rozvleklost videa a také na fakt, že ve skutečnosti nevystačíte jen s tím jedním bleskem, ale budete potřebovat také difuzér a hodí se i zvuková spoušť. ・ Zajímavý článek o tom, jak vytěžit co nejvíc z podzimního zbarvení listů – text se nevěnuje přímo fotografickým radám, ale spíše tomu, jak vybrat pro focení to nejlepší období. Bonusem navíc je, že se dozvíte více o procesech, které stojí za samotnou změnou barev listí. ・ Zajímavý způsob vyvážení barev využívá chytře průměrnou barvu invertované fotografie a režim prolnutí vrstev Soft Light v kombinaci s nastavením sytosti a jasu. Zní to složitě, ale po shlédnutí videa zjistíte, že jde o jednoduchý postup. ・ Jak fotit krajinu v místech s velkým množstvím turistů ・ Podrobný videonávod, jak změnit bílé pozadí na sytě barevné – samozřejmě s pomocí blesku a nikoliv plechovky barvy :) ・ Nápaditá letecká fotografie stromů vyvrácených bouří

Vyvrácené stromy (© Julian Stratenschulte)

Vyvrácené stromy (© Julian Stratenschulte)

Líbil se Vám tento výběr článků o fotografování?

Přispějte na provoz Lepších fotek. Zvolte si sami výši příspěvku. Platba je bezpečně realizována pomocí služby PayPal.

Nikdy neposílám spam. Vaše adresa bude použita v souladu se zásadami ochrany osobních údajů pouze pro zasílání newsletteru, jehož odběr můžete kdykoliv jedním kliknutím odhlásit.