16. vydání

Přemýšlejte, co je na vašich fotografiích špatně

Snad každý, kdo se začne focení věnovat trochu více do hloubky, je přinejmenším na počátku sužován pocitem, že jeho fotografie nejsou dost dobré. Nerad to říkám, ale většinou je to pocit naprosto oprávněný a sebekritika je na místě. Háček je ale v tom, že nestačí říct „Mé fotografie jsou špatné“. To je pouhé konstatování faktu, které z principu nemá moc a sílu vás někam posunout – nejvýš vás otráví nebo dovede do obchodu s výkupem použité fototechniky. Místo toho potřebujete otázku a následně na ní najít odpovědi. Otázka je zřejmá: „Co je na mých fotografiích špatně?“. S hledáním odpovědí to už tak jednoduché není – když začínáte, často nevíte, na co se zaměřit, mohou vám unikat základní principy a netušíte, co dělají ostatní jinak. V téhle fázi vám nejvíc pomůže zeptat se někoho zkušenějšího a ochotného poradit. Jestliže nikoho takového nemáte, nezbývá vám než jít cestou trnitější: číst knihy, chodit po výstavách, studovat cizí fotografie, které se vám líbí – a hledat rozdíly. Některé jsou zjevné – třeba jste fotili v pravé poledne a ti úspěšnější při západu slunce. Jiné mohou být skrytější – možná použitá postprodukce nebo osvětlení.

Na všechno nepřijdete hned, ale čím více budete o focení vědět, tím lépe vám to hledání půjde. Takže se nezapomínejte učit a hlavně ptát: „Co by na téhle fotografii mohlo být lépe?“. Bude se vám to hodit celý váš fotografický život.

Dobré světlo a hezké počtení!

Fotograf týdne: Charlie Waite

Doposud jsem v rubrice Fotograf týdne trochu zanedbával žánr krajinářské fotografie, tak to dnes napravím. Charlie Waite je jedním z nejúspěšnějších současných krajinářů a může se pochlubit nejedním prestižním oceněním a řadou individuálních výstav po celém světě. Kromě toho spolupracuje s britskou televizí, kde mimo jiné natočil šestidílný seriál právě o krajinářské fotografii. Tu také vyučuje a své kompletní angažovanosti v tomto žánru pak dosáhl, když založil prestižní fotografickou soutěž UK’s Landscape photographer of the year, které navíc nedávno přidal americkou sestřičku USA Landscape Photographer of the Year (obě jsou ve skutečnosti přístupné fotografům z celého světa). Ale zpět k Waiteově vlastní tvorbě – ta se od současné módy výrazných barev a dramatického podání naopak často vyznačuje klidným neutrálním pojetím, které spíše podtrhuje přirozenou krásu krajiny a nikoliv exhibici autorových postprodukčních schopností. Netvrdím, že je lepší ta či ona cesta, ale vím, že většinu z Waiteových fotografií bych si pověsil domů a jen tak by se mi neokoukaly.

Články a zajímavosti

Pozadí pro produktovou fotografii z domácích zdrojů (produktová fotografie, ateliér)

diyphotography.net

Fotograf Laya Gerlock, který se už v našem newsletteru jednou objevil, se v posledním článku (anglicky, doba čtení 1 minuta + fotografie) vrhl na hledání netradičních pozadí pro produktovou fotografii z věcí, které možná máte běžně doma nebo na dosah. A i když lehce pochybuji, zda někdo (kromě Layi) ze skříně vytáhne karbonovou fólii pro polep aut, ostatní nápady jsou opravdu nenáročné a mohou velmi dobře fungovat, což demonstrují i solidní ukázkové fotografie.


„Polopodvodní“ fotografie Mattyho Smithe (podvodní fotografie)

demilked.com

Hluboko pod vodní hladinu se většina z nás s fotoaparátem nikdy nevydá, ale co se tak podívat jen na pomezí vody a vzduchu? Přesně to dělá fotograf Matty Smith – jeho fotografie promyšleně zachycují scénu nad i pod hladinou najednou a výsledek je velmi neobvyklý a působivý, ať už jsou námětem krokodýli, ryby nebo medúzy. Pokud si odmyslíme fakt, že ne všichni se budou chtít tak moc přiblížit k tvorům, kteří vás mohou pokousat nebo žahnout, je to docela pěkná inspirace k vyzkoušení – pro začátek třeba s kompaktem nebo chytrým telefonem v pouzdře, které nezruinuje váš rozpočet. (Článek v angličtině, doba čtení 1 minuta + fotografie)


Film Emulator – emulace vzhledu filmů v prohlížeči (nástroje)

29a.ch

Zajímavý počin spustil vývojář Jonas Wagner – jeho Film Emulator je jednoduchý, ale současně efektivní nástroj pro emulaci vzhledu fotografických filmů pro digitální fotografie. Po stránce uživatelské i technologické je zajímavé, že celý nástroj funguje ve webovém prohlížeči, nevyžaduje tedy žádnou instalaci. Jeho ovládání je intuitivní, zpracování fotografií i docela svižné a výsledky vůbec nejsou špatné. Veškeré úpravy jsou prováděny pomocí JavaScriptu u vás v počítači a fotografie tedy nejsou nahrávány na server provozovatele. V případě, že byste si chtěli být úplně jistí, nebo vás zajímá, jak to vlastně funguje, zdrojové kódy Film Emulatoru jsou dostupné na GitHubu. S ohledem na omezení dané použitím webového prohlížeče lze takto zpracovat pouze JPEG nebo PNG soubory.


Jules Decrauzat: první švýcarský sportovní fotograf (sportovní fotografie, historie)

petapixel.com

Sportovní fotografie rozhodně nestojí a nepadá se současnými superrychlými fotoaparáty a světelnými objektivy. Skoro každý dnešní žánr má své kořeny už v dřevních dobách fotografie a zachycení sportovních výkonů není výjimkou. Nedávno objevené skleněné negativy z let 1910 až 1925, které pořídil fotograf Jules Decrauzat vás nepochybně ohromí – rozhodně nečekejte nějaké rozmazané a zrnité mazaniny nebo snímky věnující se poklidným sportům, jako jsou třeba šachy. Jules Decrauzat fotografoval například závody motocyklů a automobilů, tenis či létání. A nutno říct, že to dělal tak dobře, že se občas až nechce věřit, co dokázal s tehdejší technikou. Během jeho kariéry vzniklo dle odhadů až 80 000 snímků, ale většina se bohužel nedochovala. O to větší událostí je nález několika stovek negativů v archivu fotografické agentury Keystone.