96. vydání

Pravidelný páteční přísun inspirace je tu. Dnes tu máme ukázku vytvoření dokonalé produktové fotografii prakticky bez retuší, postup ručního zarovnání více expozic hvězdné oblohy, zajímavý miniprojekt Život v rouře, 5 častých chyb při svícení portrétu (a rady, jak se jim vyhnout) a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

P. S. Pokud pracujete v Adobe Lightroom, mohlo by vás zajímat, že jsem nedávno vydal e-knihu Lightroom efektivně, která je souhrnem tipů pro efektivní správu a zpracování fotografií.

P. P. S. Následující dva týdny Lepší fotky nevyjdou, protože budu na cestách. Na další vydání se můžete těšit v druhé polovině února.

Články a zajímavosti

Dokonalá produktová fotografie přímo ve fotoaparátu (produktová fotografie)

Produktovou fotografii, zvláště luxusního zboží, si většinou spojujeme s výraznou postprodukcí nafoceného materiálu. Fotograf Karl Taylor tvrdí – a já s ním nemohu nesouhlasit – že úpravy v počítači je dobré použít až tehdy, když to nejde udělat lépe při focení. A aby dokázal, že před stiskem spouště lze vyřešit téměř vše, natočil video, v němž demonstruje vytvoření dokonalé produktové fotografie přímo ve fotoaparátu od začátku až do konce. Doporučuji ke shlédnutí i přes délku necelých 20 minut, protože je to fascinující ukázka práce ve studiu s několika pěknými triky. Samozřejmě nelze popřít, že Karlovi život notně usnadňuje vybavení, které použil a které si amatér těžko pořídí – mluvím hlavně o světlech, na fotoaparátu zde až tolik nezáleží. Na druhou stranu, řekl bych, že většinu toho jde nahradit i dostupnějším řešením, byť s menším pohodlím práce.


Ruční zarovnání více expozic hvězdné oblohy (astrofotografie, postprodukce)

Pokud se o focení noční oblohy zajímáte (nebo čtete pravidelně Lepší fotky, kde už to párkrát přišlo na přetřes), nejspíš víte, že jednou z technik používaných pro potlačení šumu je skládání více expozic. Pro správné složení je třeba jednotlivé fotografie perfektně zarovnat, což není zrovna u hvězd pohodlné, protože se pohybují způsobem, na kterém si mohou i chytré algoritmy moderních aplikací vylámat zuby. Pokud se vám to stane a chcete perfektní výsledek, může být jediná možnost provést zarovnání ručně. Zní to děsivě (a nutno říct, že pro desítky nebo stovky fotografií bych to asi dělat nechtěl), ale Ian Norman (Lonely Speck) ví, jak na to, aby to zase tak moc nebolelo. Hezký postup, doporučuji.


Marco Larrouse – Život v rouře (tag)

Pod názvem Life in a tube publikoval zajímavý miniprojekt fotograf Marco Larrouse. Několik dnů fotografoval lidi jezdící ve velkém průhledném vodním tobogánu, aby ve zlomku vteřiny zprostředkoval jejich pocity z této atrakce. Výborně zvolené světlo, které zjednodušilo postavy aktérů fotografií na siluety a skrylo jejich tváře, dalo výborně vyniknout emocím a gestům, která jako by prozrazovala o každém více, než by se mohlo zdát. Výborný nápad a neméně dobré provedení.


5 častých chyb při svícení portrétu (a jak se jim vyhnout) (portrét, svícení)

Práce s umělým světlem dává fotografům plnou kontrolu nad výsledkem, ale klade mnohem větší nároky na správné postupy. Článek na serveru 500px poukazuje na nejčastější chyby, kterých se můžete dopustit, a zároveň radí, jak jim předejít. Autor správně podotýká, že ve fotce může být stejný postup jednou chybou a jindy promyšleným záměrem, ale dodává, že svým textem cílí spíše na začínající autory, a těm doporučuje držet se zpočátku osvědčených postupů. Článek je doplněn výmluvnými ukázkovými fotografiemi, které ukazují dopad popisovaných chyb ve srovnání se správným nasvícením.

Krátce

Seriál Laws of Light, ve kterém Jay P. Morgan demonstruje základní zákonitosti fungování světla pro fotografy, pokračuje dílem o svícení třech různých objektů najednou (předchozí části: koule, kostka, válec) ・ Pokud máte rádi zajímavé fotografické publikace, mohla by vás zajímat tahle obří kniha vážící téměř 50 kg. Kdybyste jí ale chtěli do knihovničky, připravte si 3000 dolarů ・ Tři trochu opomíjené, leč zajímavé a celkem dostupné objektivy – Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM, Sigma 150 mm f/2,8 EX DG OS HSM APO Macro a Tokina 100 mm f/2,8 Macro ・ Prohledávatelná databáze zajímavých kompozic z filmů a televizních pořadů ・ 10 ukázek promyšlené práce s barvou ve filmech ・ Příběh o tom, kterak proměnit investici 3000 dolarů v úspěšnou fotografickou živnost ・ Zajímavý článek o portrétním fotografovi Michaelu Schachtovi doplněný povedenými fotografiemi ・ Timelapse video lávy vtékající do oceánu na Havaji