84. vydání

Pravidelný páteční přísun inspirace je tu. Dnes mimo jiné navštívíme domácí studio Joea Edelmana plné chytrých vychytávek, podíváme se na to, jak Kevin Mullins dokumentuje den v životě jedné rodiny, jak mohou vypadat známá místa, pokud je zachytíme v infračerveném světle, poučíme se o tom, jak mít v portfoliu jen projekty vašich snů, a nebo jak řešit nasvícení popředí při focení noční oblohy. Nechybí samozřejmě ani várka krátkých odkazů na další zajímavé, poučné či kuriózní články.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

P.S. Pokud byste chtěli vidět promítání mých fotografií ze dvou výprav na Špicberky, stavte se v sobotu 22. 10. 2016 na FotoExpu. Pro zájemce budu mít také druhou přednášku o úpravách fotografií v Capture One.

Články a zajímavosti

Domácí fotografické studio podle Joea Edelmana (ateliér)

Návodů na to, jak vybudovat domácí fotografické studio, se dá na internetu najít spousta. Joe Edelman před deseti lety opustil velké komerční studio, vybudoval si nové doma v suterénu a naplnil jej řadou chytrých vychytávek, které prezentuje ve svém videu. Nečekejte ovšem nějaký krcálek v koutě, Joe měl i v tomto případě celkem velkorysé možnosti v podobě 60 metrů čtverečních, ale přesto není vůbec marné se podívat na jeho řešení, protože i v menších prostorech můžete uplatnit některé z jeho nápadů. Kromě jiných svépomocných řešení na konci videa uvidíte i chytrou konstrukci, která může plnit funkci postele, zdi nebo pódia. Velmi inspirativní video.

Z domácího studio Joea Edelmana

Z domácího studio Joea Edelmana


Jeden den v životě podle Kevina Mullinse (dokument, rodinná fotografie)

Kevin Mullins je můj oblíbený svatební fotograf, ale věnuje se také rodinné fotografii. Nedávno zveřejnil ukázku, jak vypadá výsledek, když fotí jeden den v životě. Jedná se o focení, kdy je fotograf přítomen v rodině po celý den a dokumentuje jejich každodenní život. Když se to dělá dobře, vznikne krásná vzpomínka, která by měla zachycovat přirozenost, běžné situace a emoce tak, jak přicházejí, nikoliv aranžované fotografie typu „tak jsme si zašli k fotografovi“. Kevin se vrací do rodiny malé Maji, která je středobodem této spolupráce, už poněkolikáté a vy si můžete prohlédnout jak jeho poslední focení, tak foto-filmy, které vznikly ze předchozích návštěv. Vřele doporučuji.

Day in the Life – Maja (© Kevin Mullins)

Day in the Life – Maja (© Kevin Mullins)


Paříž v infračervené (infračervená fotografie, město)

Infračervené světlo je pro nás neviditelné, ale fotografie jej může zachytit a ukázat nám známá místa a krajiny v jiné podobě, než v jaké je známe. Pierre-Louis Ferrer fotí v infračerveném spektru Paříž. Město, jehož památky jsou nepochybně jedny z nejfotografovanějších na světě, je určitě těžké zachytit nějak jinak, a zvolená technika, která má svou zvláštní až fantastickou atmosféru, umocněnou v tomto případě i použitím nepravých barev, je jednou z cest. Zároveň jde o fotografie, které nespoléhají výhradně na infračervený efekt, ale leckdy přinášejí i méně obvyklé pohledy na známá místa.

Z cyklu Paris Invisible (© Pierre-Louis Ferrer)

Z cyklu Paris Invisible (© Pierre-Louis Ferrer)


Jak mít v portfoliu jen projekty snů? (inspirace)

Zajímavý a rozhodně inspirativní článek o tom, jak fotit a získávat projekty snů. Fotograf Tihomir Lazarov v jeho první části píše o tom, co je podle něj třeba, abyste získávali klienty a zadání podle vašich představ. Jak je v článku řečeno, budete-li mít v portfoliu levně vypadající projekty, budete nejspíš dostávat i stejné zakázky – proto se v druhé části se věnuje podrobně výpravnému projektu Letter In a Bottle, který nafotil pro svou propagaci v době, kdy se mu zakázky zrovna nehrnuly. Podrobně probírá, jak postupoval, aby projekt vytvořil za daných okolností a s poměrně nízkými náklady. I když jde v tomto případě hodně o digitální kompozici, možná budete překvapeni, za jakých podmínek se dá vytvořit série 29 epických fotografií.

Fotografie z projektu Letter In a Bottle (© Tihomir Lazarov)

Fotografie z projektu Letter In a Bottle (© Tihomir Lazarov)


Jak na svícení popředí při noční fotografii (noční fotografie)

O tom, jak vyfotit například Mléčnou dráhu, už toho bylo napsáno hodně. Protože ale takové snímky (na rozdíl od astrofotografie zaměřené na hlubiny vesmíru) většinou pracují i s prostředím, v němž se fotilo, není od věci se také zamyslet nad tím, jak dosáhnout při focení noční oblohy zajímavého nasvícení popředí. Autor se v článku věnuje většině základních situací, od záměrného ponechání siluety přes malování světlem a využití okolního světla až po kombinované expozice. Pro zkušené fotografy nebudou tyto techniky asi nic nového, ale začátečníkům mohou ozřejmit mnohé užitečné postupy.

Ukázka kombinované expozice – nejdříve na Mléčnou dráhu a pak, po východu Měsíce, na popředí (© Jesse Thornton)

Ukázka kombinované expozice – nejdříve na Mléčnou dráhu a pak, po východu Měsíce, na popředí (© Jesse Thornton)

Krátce

Máte pocit, že lidi nehodnotí fotky objektivně? Nechte si je zkritizovat od robota Keegana. Ale upřímně řečeno, není problém z něj vyrazit nejvyšší obdiv :) ・ Ukázka svícení Porsche 918 Spyder ・ V krátkém videu společnosti Phase One vypráví fotograf Mark Seliger nejen o tom, proč používá techniku této značky, ale především o tom, jak fotil povedené portréty Tonyho Benneta ・ A ještě jeden pohled do zákulisí focení – tentokrát Annie Leibovitz pro Lincoln Continental ・ Tři způsoby, jak uchytit fotoaparát pro focení kolmo dolů ・ Osm věcí, které nám do života přináší fotografování ・ Dva zajímavé přístupy k úpravě „dodging & burning“ ve Photoshopu ・ Finalisté dalšího ročníku netradiční fotografické soutěže The Comedy Wildlife Photography Awards, která se zaměřuje na humor ve wildlife fotografii – ovšem s ušlechtilým cílem podporovat ochranu přírody ・ Canon uspořádal k uvedení zrcadlovky EOS 5D Mark IV zajímavou akci – nechal čtyři fotografy s tímto fotoaparátem za 24 hodin připravit výstavu v muzeu Whitney Museum of America Art ・ Praktická ukázka, že kompresi scény nezpůsobuje delší ohnisko, ale větší vzdálenost od objektu. Což dobré vědět, na výsledcích to ale v zásadě nic nemění, neboť budete-li dále, nejspíš použijete i delší ohnisko ・ V jedné fotce nemá o pozornost soupeřit příliš mnoho věcí najednou, ale někdy je více více – třeba když do jednoho záběru dostanete Měsíc, Mléčnou dráhu, padající meteorit a žhnoucí lávu

Měsíc, Mléčná dráha, meteorit a láva v jednom záběru (© Mike Mezeul II)

Měsíc, Mléčná dráha, meteorit a láva v jednom záběru (© Mike Mezeul II)

Líbil se Vám tento výběr článků o fotografování?

Přispějte na provoz Lepších fotek. Zvolte si sami výši příspěvku. Platba je bezpečně realizována pomocí služby PayPal.

Nikdy neposílám spam. Vaše adresa bude použita pouze pro zasílání newsletteru, jehož odběr můžete kdykoliv jedním kliknutím odhlásit.