8. vydání

Počkejte si na lepší fotku

Některé fotografické žánry vyžadují postřeh a okamžitou reakci, protože co se odehrává před objektivem už tam za vteřinu nemusí být. Často je to ale přesně naopak – když si počkáte, může se dočkat podstatně lepšího výsledku.

Prvním a hlavním důvodem, proč čekat, je bezpochyby lepší světlo. Ať děláte co děláte, v poledním slunci bude většina námětů – krajina, architektura, lidé – vypadat hůř než v měkkém a teplém světle prvních či posledních slunečních paprsků dne. Existují způsoby, jak dopady nepěkného nasvětlení mírnit, ale ty si ponechte pro případy, kdy není zbytí – třeba pokud se na dané místo z nějakého důvodu už vrátit nemůžete.

Druhým důvodem může být čekání na správné počasí. Město nebo krajina bude vypadat úplně jinak v mlze než za slunného dne. Mráčky ozvláštní oblohu pro jakoukoliv fotografii. A třeba dění v ulicích se zcela změní, když začne pršet (mimochodem, déšť je vůbec přítel fotografů – a ne naopak, jak si většinou myslíme).

Třetím dobrým důvodem pro čekání je roční období. Někdy krajině prostě sluší podzimní barvy, jindy našemu záměru vyhoví nejlépe sněhová pokrývka – třeba když se rozhodnete nafotit si ledního medvěda nebo tučňáky v ZOO.

Čtvrtým důvodem je čekání, až herci odehrají vymyšlenou scénu – a nemyslím tím fotografování v divadle. Třeba při focení ve městě si můžete vybrat místo, vymyslet obraz a počkat, až se náhodní kolemjdoucí stanou vašimi herci, kteří odehrají své role.

Dobré světlo, příjemné čekání a hezké počtení!

Fotograf týdne: Art Wolfe

Pokud bych chtěl někoho přesvědčit o tom, že Země je tím nejúžasnějším místem ve vesmíru, bezpochyby bych si na pomoc vzal fotografie Arta Wolfa. Jeho snímky divoké přírody, krajiny i původních obyvatel jsou pastvou pro oči – a je jedno, jestli vezmete do ruky starší publikaci Edge of the Earth, Corner of the Sky nebo aktuální Earth Is My Witness. Art se kromě fotografování věnuje také ochraně přírody prostřednictvím několika organizací a žurnalistice a podílel se na televizní dokumentární sérii Travels to the Edge with Art Wolfe.

Články a zajímavosti

Šťastné děti v sousedství (portrét)

demilked.com

Fotograf Adrian McDonald si jednoho dne povšiml, jak veselé a šťastné jsou děti v jeho sousedství při hře na dvorku. Zaujalo jej to natolik, že po dohodě s rodiči začal jejich hry dokumentovat, a vytvořil tak postupně soubor úžasných fotografií, které naplno ukazují emoce, které děti prožívají. Kromě fotografické inspirace bych se nebál Adrianovy snímky nazvat balzámem pro duši. (Článek v angličtině, doba čtení 2 minuty + fotografie)


Time slice – plynutí času v jednom snímku (inspirace, časosběr)

petapixel.com

Pro fotografii je typické, že zachycuje zlomek sekundy, jedno políčko z filmu, který se okolo nás neustále odehrává. Chceme-li zaznamenat plynutí času, musíme si obvykle pomoct nějakou symbolikou. Fotograf Dan Marker-Moore pracuje s technikou nazvanou „time slice“ (česky by se jí dalo říkat „časové výřezy“ nebo snad „plátky času“). Jedná se skládání řady fotografií pořízených v různém čase do jednoho výsledného snímku, kdy každý okamžik zabírá na fotografii jen malou část – zcela vlevo tak může být kousek z fotografie pořízené ráno a každý další proužek reprezentuje pozdější čas až k pravému okraji, kde čas dospěje až do noci. Je jasné, že pořízení podkladových fotografií je časově náročné, ale výsledky jsou velmi zajímavé. Dan Marker-Moore nechává jednotlivé „plátky“ často viditelně oddělené, ale možností je více – mohou se například plynule prolnout nebo nemusejí být vůbec pravidelné (typickým příkladem je záznam stoupání Měsíce po obloze, kdy podkladová fotografie je jen jedna a z dalších se do ní vkládá jen samotný Měsíc). (Článek v angličtině, doba čtení 1 minuta + fotografie)


Snímky známých míst pořízených s pomocí dronu (krajina, město, letecká fotografie)

demilked.com

Fotografie není zakonzervovaný obor, neustále se objevují nové technologie a postupy. Momentálně lze pozorovat nástup létajících dronů, které fotografové používají k pořizování snímku z úplně jiné perspektivy, než na kterou jsme zvyklí. Je to vlastně hledání nových úhlů pohledu, dříve jen těžko dostupných. Je paradoxem, že současně se snižováním bariér (finančních i technických) pro vstup do světa dronů se objevují překážky zcela nové – další bitva o jejich osud se bezpochyby kvůli otázkám bezpečnosti a soukromí odehraje v právním prostředí. To ale nechme budoucnosti, v tuto chvíli se můžeme pokochat fotografiemi, které Amos Chapple vytvořil během dvou let po celém svět. Ptačí perspektiva nadmíru sluší například Barceloně, petrohradské Ermitáži, Petěrgofu, Taj Mahalu, pařížskému Sacré-Cœur i řadě dalších míst. (Článek v angličtině, doba čtení 2 minuty + fotografie)


Dron versus šimpanz (humor, letecká fotografie)

petapixel.com

Když už jsme u těch dronů, používají je občas i fotografové živé přírody. To ovšem přináší zcela nové problémy – arnhemská ZOO použila dron pro nafilmování výběhu šimpanzů, což se jednomu z lidoopů nelíbilo natolik, že se rozhodl ukázat, že používání nástrojů rozhodně není doménou lidí. A poučení? Snad jen, že ke zvířatům – až už v přírodě nebo v zajetí – bychom se měli vždy chovat tak, abychom příliš nenarušovali jejich soukromí. (Video, 1 minuta)


Lightroom efektivně 29: pluginy (praxe, nástroje)

paladix.cz

Nejnovější díl seriálu Lightroom efektivně se věnuje pluginům. Ty sice nemají v prostědí Lightroom zrovna největší prostor pro přidávání nových funkcí, ale přesto se mezi nimi najde řada velmi užitečných. V článku najdete jak postup k instalaci pluginů, tak přehled těch nejoblíbenějších.