2. vydání

Nebojte se úprav

Myslím, že myšlenka ideální fotografie rovnou z fotoaparátu mě na počátku mého fotografického snažení zbrzdila možná o dobré dva roky. Bylo to ještě v době filmu a já fotil barevně, což možnosti úprav notně omezovalo, ale i tak jsem si tím vyrobil zbytečné závaží, které mě ještě o poznání později táhlo dolů. Realita je taková, že velká část fotografií nějaké úpravy buď přímo potřebuje nebo jí přinejmenším mohou prospět. Vhodně prováděná postprodukce může být navíc součástí vašeho osobního vizuálního stylu.

Nebraňte se tedy úpravám a naopak se je pokud možno od počátku svého fotografického vzdělávání učte. Podle žánru (a své chuti trávit jimi čas) volte jejich míru neboť reportér si nemůže dovolit totéž, jako umělec tvořící surrealistické vize. Nepřipisujte jim ale magické schopnosti – i když je v některých případech možné postprodukcí zachránit fotku na smazání, berte to jako nouzové řešení, ke kterému je vhodné sáhnout hlavně tehdy, pokud nemáte možnost motiv nafotit znovu a lépe. Bude vás to totiž nejspíš stát hodně času a úsilí, takže zvažte, jestli se to vyplatí.

Dobré světlo a hezké počtení!

Fotograf týdne: Lisa Holloway

Lisa Holloway je pravděpodobně něco jako Superman – jinak si asi nelze vysvětlit, že matka 10 (!) dětí stíhá fotografovat, a to na špičkové úrovni. Pravdou je, že na nedostatek modelů si nemůže stěžovat, neboť právě vlastní děti jsou častým námětem jejích fotografií – Lisa se totiž specializuje na portrétní fotografii se zaměřením na mateřství, novorozence, dětství a rodinu. Její stylizované portréty jsou plné poetiky, pohádkovosti a romantiky a je snadné se skrz ně uchýlit do neskutečného světa trvalé zalitého tím nejměkčím světlem, jaké si umíte představit. Lisa fotografuje prakticky výhradně v přirozeném světle a zejména její práci s protisvětlem lze jen doporučit jako vzor vhodný k prostudování. Lisu můžete sledovat i prostřednictvím jejího profilu na službě 500px.

Články a zajímavosti

Fotografování v ateliéru s jednolitým bílým pozadím (ateliér)

petapixel.com

Fotograf Zack Arias pojal svůj návod na fotografování s jednotlitým bílým pozadím opravdu komplexně a vytvořil dvě bezmála půlhodinová videa, kde se do hloubky věnuje prostoru, technice a expozici (video v angličtině, délka 25 minut) a použití blesků a následné postprodukci (video v angličtině, délka 25 minut). Některé pasáže jsou možná až příliš upovídané, ale přesto obě části vřele doporučuji, pokud vás to po fotografické stránce táhne do ateliéru.


Lightroom efektivně 23: klíčová slova – dokončení (praxe)

paladix.cz

V dalším dílu mého seriálu Lightroom efektivně na Paladixu jsem se opět věnoval klíčovým slovům – tentokrát rozšířeným vlastnostem, jako jsou synonyma nebo nastavení exportu, a také jejich možnostem pro filtrování a vyhledávání fotografií. (Článek v češtině, délka čtení 6 minut)


Kostely a chrámy v netradičním perspektivě (fotografické techniky)

diyphotography.net

Fotograf Richard Silver si položil otázku, jak ve fotografii zaznamenat působivé rozměry kostelních a chrámových lodí a přenést tak na diváka alespoň částečně dojem, který vzbuzují monumentální stavby naživo. Nakonec přišel na neobvyklé, ale velmi zajímavé řešení: začal je fotografovat v podobě vertikálních panoramat zachycujících rozsah 180° od vstupu až po oltář. Netradiční snímky opravdu docela dobře fungují a stojí za shlédnutí. V článku se pak dočtete, jaké obtíže takové fotografování provázejí – asi tím největším je častý zákaz používání stativů, ale Richard dokazuje, že i s tím se lze díky pokroku ve schopnostech fotoaparátů fotit kvalitně na vysoké citlivosti vypořádat, když některé z panoramat pořídil z ruky. Pro mě je pak hlavním problémem, jak dostat takovou fotografii do tohoto newsletteru v přiměřené velikosti a kvalitě :) (Článek v angličtině, doba čtení 3 minuty)


Stav fotografického průmyslu v roce 2014 (technika)

canonrumors.com

To, jak se daří firmám z fotografické branže, je informace, která nám moc nepomůže zlepšit své fotografické schopnosti, ale mohla by naznačit, jak a čím budeme jednou fotit. Celý obor bezpochyby prochází jedním z největších otřesů své historie a důvod je jediný – chytré telefony. Ty dnes obslouží značnou část potřeb běžných uživatelů a na prodeji nových fotoaparátů je to hodně znát. Trh s fotoaparáty se za rok 2014 propadl o drastických 31 % (byť nutno říct, že o rok dříve se jednalo o propad 40%). Prodej objektivů klesl o 12 % (v roce 2013 o 20 %). Za zmínku také stojí, že kompakty s výměnnými objektivy mají stále jen 7% podíl na trhu (nárůst z 5 % v roce 2013). Nejohroženějším druhem jsou bezpochyby kompaktní fotoaparáty, jejichž prodej klesl od roku 2010 o tři čtvrtiny. Pokud nenastane nějaká změna, pro blízkou budoucnost asi platí, že v rukou fotografů uvidíme nejčastěji buďto pokročilejší fotoaparáty (DSLR, CSC) a nebo mobilní telefony. (Článek v angličtině, délka čtení 1 minuta, a infografika)


Nástroje z Photoshopu v temné komoře (fotografické techniky)

petapixel.com

Perličkou na závěr dnešního vydání je video, které připravil fotograf Konrad Eek společně s výukovým serverem Lynda.com k 25. výročí vzniku Photoshopu. Konrad je kovaný „temnokomorník“ a předvádí, jak se upravovaly fotografie dávno před příchodem digitálů a již zmíněného Photoshopu nebo jemu podobných programů. Konkrétně zesvětlování či ztmavování vybraných částí obrazu, a to včetně přesného maskování se totiž ve fotografii provádí od pradávna a bylo nepochybně předlohou i pozdějším digitálním nástrojům. Video je anglicky a trvá 10 minut.