152. vydání

Pravidelný přísun inspirace je tu. Dnes tady máme dvojexpozice z ulic New Yorku, abstraktní pohledy na namibijskou krajinu, trikové fotografie bez použití digitální manipulace, dramatické perspektivy z dění na plážích a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

New York – dvojexpozice

Fotograf a vydavatel magazínu Mono Chroma Christopher Tamas Kovacs se systematicky věnuje fotografování dvojexpozic. Ve svém projektu New York se touto technikou snaží zachycovat a vykreslovat chaos a nepokoj ulic obří metropole a musím říct, že podle mého názoru se mu to daří na výbornou. Zajímavá je také finální postprodukce, s jejíž pomocí autor některé prvky utlumuje a jiné nechá naopak z obrazu doslova vyčnívat.


Abstraktní fotografie Namibie z ptačí perspektivy

Namibie je země, která nabízí fotografům mnoho příležitostí – od wildlife přes fotografování lidí až po krajinářskou fotografii. Australský fotograf Leah Kennedy fotografoval právě krajinu, ale nikoliv ze země, nýbrž s pomocí malých letadel a vrtulníků shora, z ptačí perspektivy. Do letajících strojů si sebou bral středoformátový fotoaparát a zaměřil se na to, aby jeho prostřednictvím takřka vyjmul krajinu pod sebou z reality a posunul ji k abstraktnímu pojetí. Fantaskní tvary, v nichž můžete spatřovat třeba i tváře lidí, barvy, které někdy dávají tušit, co na fotografii je, ale jindy vzbuzují třeba dojem rezavého kovu, a výborná práce se světlem a stínem, to vše napomáhá úžasné působivosti fotografií.


Nápadité „trikové“ fotografie vytvořené bez digitální manipulace

John Dykstra používá ve své tvorbě optické klamy, pomocí kterých vytváří „trikové“ fotografie, aniž by si musel vypomáhat pozdější digitální manipulací. Chytře pracuje s perspektivou, úpravou prostředí a případně i malováním světlem tak, aby ve snímku zachytil zdánlivě nemožné jevy. Zajímavé je mimochodem i pročíst si debatu pod článkem, která se pochopitelně vede v duchu, jestli je důležitější fotografie nebo cesta, která k ní vedla. Osobně se kloním k tomu, že podstatnější je výsledek, ale velmi přesně rozumím i Johnu Dykstrovi, proč zvolil právě tuto cestu. Každopádně jde o zajímavý projekt, který stojí za shlédnutí.


Dramatické perspektivy z pláží

Svým způsobem na předchozí příspěvek navazuje i tento o mexickém fotografovi Moisesu Levym, respektive o jeho projektu dramatických perspektiv, které tvoří na místních plážích. Hledá záměrně zajímavé, vtipné a někdy i dramaticky působící momenty zdánlivých interakcí lidí i zvířat, k čemuž používá výrazné vynucené perspektivy (efektu, kdy různě vzdálené a tudíž i odlišně zvětšené objekty díky perspektivě vypadají jako vzájemně reagující). Výsledné vyznění podtrhuje tvrdé světlo a záměrně kontrastní černobílé provedení.

Krátce

Když se rozhodnete poprvé zkusit portrét nasvícený bleskem, nebudete nejspíš vědět, kam a jak daleko jej postavit a jaké hodnoty nastavit na fotoaparátu. Můžete samozřejmě experimentovat a nebo si nechat poradit od Andrewa Boeye snadno zapamatovatelné pravidlo 888. Jeho video trvá bez 8 vteřin 8 minut – náhoda? :) ・ O focení jídla už bylo napsáno a natočeno mnoho, ale poprvé jsem se setkal s návodným videem, které radí, jak umisťovat ve scéně s jídlem příbory ・ Fotograf Bernie Raffe ve svém videu zajímavě vysvětluje, proč fotí portréty téměř vždy na šířku místo na výšku ・ Velmi povedené video o tom, jak fotit cizí lidi na cestách – Mitchell Kanashkevich ví, o čem hovoří ・ Největší fotografie pořízená mokrým kolodiovým procesem ・ Video tutoriál pro malování světlem s pomocí prostěradla – všimněte si také zajímavých nástavců na LED svítilny, které autor používá ・ Když se potká příležitost se zkušeností, aneb fotografie stíhačky F-18 Super Hornet v průletu před Měsícem