139. vydání

Pravidelný přísun inspirace je po velikonoční přestávce tu. Dnes tady máme surrealistické světy ruského fotografa, fotografickou soutěž pro vyznavače jedné historické techniky, šikovný návod, který vám napoví, kdy se hodí fotit portrét širokoúhlým objektivem, podrobného průvodce focením stylizovaného film noir portrétu v domácích podmínkách a mnoho dalšího.

Dobré světlo a hezké počtení přeje Michal Krause!

Články a zajímavosti

Kouzelné světy Platona Yuriche

Fotografii si hodně spojujeme s prostým záznamem reality, protože „tak přece funguje“, ale ve skutečnosti řada tvůrců překračuje hranice reality a fotografii používá jako způsob, jak zachytit něco zcela nerealistického. Dnes máme trochu tendence takový přístup odsoudit (kdo nikdy neslyšel někoho říct „je to ještě fotka?“, ať hodí kamenem), ale to je podle mě trochu krátkozraké – vždy záleží na tom, jak a k čemu se ta která technika používá. Ruský fotograf Platon Yurich patří k těm, kdo s fotografii pracují jako s nástrojem pro vytváření vlastních kouzelných surrealistických světů, které mají nepochybně k realitě poměrně daleko, ale přesto stojí za shlédnutí – je v nich často nápad a poetika, která je mi blízká (upozornění: autor ovšem neváhá občas pracovat i s nahotou nebo stylizovaným násilím, což platí i pro několik fotografií v odkazovaném výběru).


Výsledky soutěže Wet Plate Competition 2018

Se soutěžemi jsem si už pomalu chtěl dát pokoj, ale tuhle jsem nemohl vynechat. Firma Modern Collodion, která je dodavatelem vybavení pro příznivce mokrého (kolodiového) procesu, spustila první ročník soutěže fotografií pořízených právě touto historickou technikou. Ačkoliv můj vztah ke starým postupům je (alespoň v tuto chvíli) stoprocentně platonický, obdivuji fotografy, kteří se jim věnují, i vzhled a charakter fotografií, které vytvářejí. Takováto soutěž je tedy pro mě vítaným počinem.


Kdy fotit portrét širokoúhlým objektivem?

Že portrét neznamená nutně jen použití kratšího teleobjektivu jsem tu už psal několikrát, ale opakování je matka moudrosti a tenhle článek o tom, kdy jít na portréty zeširoka, je povedený – jeho autor Aaron Patton v něm pěkně vysvětluje, čeho lze tímto přístupem dosáhnout a kdy se hodí jej využít, a současně teorii doplňuje povedenými ukázkovými fotografiemi. Jako vždy tedy platí: když víte, čeho chcete dosáhnout, je při volbě techniky či kompozice dovoleno téměř vše :)


Focení „film noir“ portrétu v domácím studiu (video)

V povedeném tutoriálu Adorama TV fotograf Gavin Hoey předvádí, jak nafotit portrét s atmosférou „film noir“ s několika rekvizitami a dvěma světly v domácích podmínkách. Gavin tedy fotí ve studiu, ale stejného výsledku opravdu můžete dosáhnout i doma a postačí k tomu (kromě zmíněných dvou světel a samozřejmě fotoaparátu) pár propriet, které se postarají o tu správnou atmosféru. Závěr videa je věnovaný úpravě fotografií, takže si podle něj můžete vytvořit vlastní snímky opravdu od začátku do konce.

Krátce

Wildlife fotograf Morten Hilmer v krátkém videu vysvětluje rozdíl mezi gimbal a kulovou stativovou hlavou a zároveň přidává praktický tip, jak kulová hlava může gimbal hlavu částečně nahradit ・ Dnes se to tak sešlo, že se podíváme ještě jednou na film noir stylizaci, tentokrát z pohledu nízkonákladového svícení (video) ・ Pokud si chcete svým koníčkem přivydělat, můžete zkusit jednoduché focení běžných předmětů z domácnosti pro fotobanky ・ Tipy na laciné příslušenství a pomůcky z obchodů typu „Vše za dolar“ ・ Můj seriál Affinity Photo efektivně na Paladixu pokračuje částí o skládání panoramat ・ Manny Ortiz vysvětluje, proč často podexponovává portréty. Cíl je samozřejmě jednoduchý – získat větší manipulační prostor pro pozdější úpravy. Zároveň je ale třeba zohlednit limity vaší techniky při obnově stínů. ・ Jako vždy vynikající návod od PiXimperfect – jak ve Photoshopu odstraňovat velké objekty ・ Zajímavá otázka – díváte se do hledáčku svým dominantním okem? ・ Pěkné shrnutí využití různých druhů světla (nejen) v krajinářské fotografii od mistra Franze Lantinga (video) ・ A u krajiny ještě zůstaneme – Albert Dros radí, jak se zlepšit v krajinářské fotografii